19 دی: صدراعظم آلمان امروز (پنجشنبه) و در اظهاراتی در راستای مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی، تلاش کرد دفاع ایران از حقوق مردم و مقاومت فلسطین را با ادعای نقش ایران در عملیات اخیر مقاومت در سرزمین‌های اشغالی مرتبط کند.

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در راستای هم‌نوایی با دیگر مقامات اروپایی و آمریکایی در ادعاها درباره نقش ایران از دفاع چندین ساله ایران از مردم و مقاومت فلسطین خواستار سرکوب سازمان‌هایی شد که از حماس، یکی از جنبش‌های مقاومت حمایت‌ می‌کنند و مدعی شد که ایران مسئول رشد این گروه تا نقطه آغاز عملیات گسترده «طوفان‌الاقصی» علیه مواضع رژیم صهیونیستی است. 

صبح شنبه حملات سنگین راکتی و موشکی مقاومت، شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه را هدف قرار داده و «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» خبر داد. عملیات طوفان الاقصی پس از آن آغاز شد که مسجدالاقصی طی روزهای گذشته با یورش‌های گسترده شهرک‌نشینان تندرو صهیونیست مواجه شد. صهیونیست‌ها نیز به حملات خود به مناطق مختلف نوار غزه ادامه دادند. در پی حملات رژیم صهیونیستی، چندین غیرنظامی به شهادت رسیده و منازل و مساجد تخریب شده‌اند. 

خبرگزاری رویترز گزارش داد که شولتس امروز در این باره مدعی شد: در حالی که هیچ مدرک موثقی نداریم که نشان دهد ایران از نظر عملیاتی از این حمله بزدلانه حمایت کرده، برای همه ما واضح است که حماس، بدون حمایت ایران نمی‌توانست این حمله بی‌سابقه را انجام دهد. 

او با تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه افزود: متاسفانه، پیش‌بینی می‌کنیم که رنج جمعیت غیرنظامی در نوار غزه احتمالا افزایش خواهد یافت اما این هم تقصیر حماس و حمله آن به اسراییل است. 

صدراعظم آلمان همچنین گفت که دولت این کشور در داخل، تمام فعالیت‌ها در زمینه گردآوری اعانه برای حماس و دیگر فعالیت‌های حامیانه برای این گروه و فعالیت‌های گروه «صامدون» یک گروه کنشگر بین‌المللی و حامی حقوق فلسطینیان زندانی در اراضی اشغالی را ممنوع خواهد کرد که مقامات آلمان مدعی هستند به «نفرت‌پراکنی» می‌پردازد و خواستار نابودی رژیم صهیونیستی است.

او همچنین تاکید کرد که پرهیز از گسترش بیشتر خشونت در منطقه حائز اهمیت است و به حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مقاومت هشدار داد که با حمله به اراضی اشغالی، خطر نکنند. 

صدر اعظم آلمان درباره رایزنی با سران دیگر کشورها درباره این موضوع گفت: من با السیسی که مصر کانال‌هایی به غزه دارد، از نزدیک در تماس هستم. امروز با اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه صحبت می‌کنم و میزبان امیر قطر نیز خواهم بود. هر سه می‌توانند نقشی مهمی در تنش‌زدایی از وضعیت داشته باشند.

برخی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مدعی نقش ایران در انجام این حمله شده‌اند. چند نشریه آمریکایی نیز با استناد به اظهارات غیرموثق منابع مطلع، همین ادعا را تکرار کردند. 

«امانوئل ماکرون» رییس جمهور فرانسه نیز سه‌شنبه گذشته،‌ در کنفرانس خبری مشترکی با صدراعظم آلمان در این باره گفته بود: من درباره دست داشتن مستقیم ایران که مدرکی رسمی هم برای آن نداریم، نظری نمی‌دهم. 

او در ادامه با بیان این که واضح است که اظهارات علنی مقامات ایران در این باره غیرقابل قبول بود، ادعا کرد که احتمال این که به حماس (از سوی ایران) کمکی پیشنهاد شده باشد، وجود دارد. 

رییس‌جمهور فرانسه همچنین گفت: اما مراقب این موضوع هستم تا اطلاعات موثقی گردآوری کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :