19 دی: سخنگوی سازمان جهانی بهداشت اوضاع بخش بهداشت و درمان در نوار غزه را بسیار وخیم دانست و بر ضرورت پایان یافتن خشونت‌ها تاکید کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد کوچاندن اجباری هزاران بیمار از شمار نوار غزه به مراکز درمانی در جنوب که قادر به پاسخگویی به آن‌ها نیستند، به منزله صدور حکم اعدام این افراد است.
این سازمان دستورات مکرر اسرائیل برای تخلیه ۲۲ بیمارستان در شمال نوار غزه را که بیش از دو هزار بیمار در آن‌ها تحت درمان است، محکوم کرد.
سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد جان تعداد زیادی از بیماران مبتلا به بیماری‌های خطرناک در خطر است.
مارگارت هریس سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در گفتگویی با الجزیره درباره اوضاع مراکز درمانی و غیرنظامیان در نوار غزه گفت: نظام بهداشتی به کلی از هم پاشیده است و افراد مبتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیه و همچنین زنان باردار نمی‌توانند خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنند. می‌دانیم صد‌ها زن تحت این شرایط وضع حمل می‌کنند. علاوه بر این هزاران تن از افراد که بر اثر انفجار قطع عضو شده اند یا ترکش به آن‌ها اصابت کرده است و به درمان فوری نیاز دارند به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اما بیمارستان‌ها هیچ امکانات درمانی و تخت خالی ندارند که به آن‌ها خدمات بدهند.
وی در پاسخ به این که آیا می‌توانید نقشی برای کاستن از فشار‌های ناشی از تجاوزات رژیم صهیونیستی بخصوص بر بخش بهداشت و درمان در نوار غزه بازی کنید گفت: هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم از جمله این که یک تیم در منطقه حضور دارد و توانسته ایم برخی کمک‌ها را که خریداری کرده بودیم به دست حدود دو هزار نفر برسانیم، اما هزاران نفر دیگر هستند که به مراقبت نیاز دارند. مقادیر زیادی کمک جمع آوری کرده و آورده ایم، اما در آن سوی گذرگاه رفح منتظر اجازه ورود است و به محض آن که گذرگاه باز شود این کمک‌ها را به داخل نوار غزه منتقل می‌کنیم. تنها چیزی که نیاز داریم، پایان یافتن اقدامات خصمانه و خشونت بار است.
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در خصوص هشدار‌های مداوم رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها برای تخلیه کردن و تعیین ضرب الاجل‌های کوتاه مدت برای انجام این کار گفت: در بیانیه‌های علنی اعلام کرده ایم دستور تخلیه بیمارستان‌ها را محکوم می‌کنیم. بیمارستان‌ها بیش از دو هزار نفر را معالجه می‌کنند که بسیاری از آن‌ها به مراقبت‌ها و تجهیزات ویژه مثل دستگاه‌های تنفس نیاز دارند. تیم‌های پزشکی می‌دانند اگر این افراد بیمارستان را ترک کنند، جان خود را از دست می‌دهند بنابراین باید در بیمارستان بمانند.
وی در پاسخ به این که آیا قبلا نیز اوضاع مشابه اوضاع کنونی بیمارستان‌های غزه را شاهد بوده اید گفت: بدون شک شخصا به هیچ وجه شاهد چنین وضعی نبودم. کاملا روشن است که بیمارستان‌ها نباید هدف حمله قرار بگیرند و در این شرایط نباید به بیمارستان‌ها دستور تخلیه داده شود.
  • نویسنده :
  • منبع :