19 دی: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از امضای قرارداد صادرات خودرو به کشورهای هدف از جمله روسیه و بلاروس خبر داد و گفت: در بخش دانش بنیان‌ها تلاش کردیم صدور خدمات مهندسی بالایی داشته باشیم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار پروژه دانش بنیان برای صادرات در دست اجرا است.
مهدی صفری امروز (شنبه) در مراسم بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات، اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه، قاره آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای شرق است که برخی از آنها حتی همسو با ایران نیز نبودند و حتی برخی از این کشورها هیچ ارتباطی با ایران نداشتند، اما اکنون در موقعیت خوبی قرار داریم.
وی با تاکید بر اینکه برخی از کشورها علاقه‌مند به ارتباط با ایران نبودند، اما اکنون دارای تجارت با ایران هستند، تاکید کرد: توسعه تجاری را با تاکید مقام معظم رهبری بر تجارت خارجی و صادرات در دستور کار قرار دادیم؛ همچنین سیاست ارزآوری با دستور رئیس جمهوری در وزارت خارجه مورد توجه قرار گرفت.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری برای صادرات خودرو به کشورهای هدف صادراتی از جمله روسیه و بلاروس انجام شده است، تاکید کرد: قراردادهای بسیار خوبی در این زمینه به امضا رسید که گامی رو به جلو محسوب می‌شود.
صفری با اشاره به جلسات هفتگی با عنوان‌های مختلف در جهت توسعه صادرات با فعالان اقتصادی، تاکید کرد: ارزآوری فقط از طریق صادرات انجام نمی‌شود؛ بلکه انتقال فنّاوری، واردات مواد اولیه ارزان و صدور خدمات فنی و مهندسی از راهکارهایی است که برای کشور ارز به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی به صورت سنتی انجام می‌شد، تاکید کرد: در بخش دانش بنیان‌ها تلاش کردیم صادرات خدمات مهندسی بالایی داشته باشیم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار پروژه دانش بنیان را برای به سرانجام رساندن در دست انجام داریم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: یکی از محورهای اصلی رئیس جمهوری در بازدید از کشورها، تمرکز بر خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان‌ها بوده است که شرکت‌ها و انتقال فنّاوری صورت بگیرد.
افزایش صادرات با پیوستن ایران به شانگهای و بریکس
صفری خاطرنشان کرد: در یک کشوری شبکه‌های انتقال گاز، پمپ و رصد کردن آن با نرم افزارهای خاص انجام شد که گام اول ۵۰۰ میلیون دلار و در نهایت ۱.۲ میلیارد دلار را به سرانجام خواهد رساند.
وی با اشاره به اهمیت ترانزیت در حوزه ارزآوری برای کشور اظهار داشت: در این حوزه تعرفه‌ها باید هماهنگ باشد؛ بر همین اساس وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی برای رساندن تعرفه‌ها به صفر تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند.
معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه برای صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی به حوزه کشورهای عضور پیمان شانگهای و بریکس آمادگی داریم، اظهار داشت: پیوستن ایران به شانگهای و بریکس پس از رایزنی‌های فراوان امکانات جدیدی را برای صادرات کشور فراهم می‌آورد.
صفری با بیان اینکه در بریکس بانکی وجود دارد که بانک مرکزی تلاش کرده تا سهمی از آن را بخرد، تصریح کرد: با سهامدار شدن در این بانک از امکانات وام آن برای صادرات در صدور خدمات فنی مهندسی نیز می‌توانیم بهره‌مند شویم.
وی بیان کرد: امکان جدیدی برای صدور خدمات فنی و مهندسی با استفاده از بانک توسعه اسلامی نیز ایجاد شده که با رفع بدهی‌های این بانک امکانات جدید برای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور فراهم می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :