19 دی: استاندار قم با بیان اینکه جمع‌آوری مونوریل قم محال است، گفت: تکمیل مونوریل تبدیل به یک موضوع و مطالبه اجتماعی شده‌است که باید در این خصوص تعیین تکلیف شود.
سید محمد آقامیری روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات مونوریل قم که با حضور معاون اجرایی رییس‌جمهور برگزار شد، افزود:‌عزم دولت بر ادامه مونوریل و به سرانجام رساندن این طرح بر زمین مانده‌است.
وی گفت: مونوریل قم باید با مشارکت بین دولت و شهرداری تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
استاندار قم اظهار داشت: بخشی از اعتبارات ادامه مونوریل قم تامین شده و این طرح می‌تواند در سه سال آینده افتتاح شود.
آقامیری یادآور شد: دولت سیزدهم نسبت به موضوع مونوریل تاکید دارد و مجموعه مدیریت استان هم برای تعیین تکلیف آن آمادگی دارند.
اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است.
در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.
شهرداری مخالف ادامه مونوریل است‌
شهردار قم نیز در این جلسه بیان داشت: شهرداری با احداث مونوریل قم در قالب سناریوی ۶.۸ کیلومتری مخالف است و آن را فاقد هرگونه کارکرد حمل و نقلی می‌داند.
سید مرتضی سقائیان نژاد گفت: اگر مونوریل به سمت شهرک پردیسان ادامه می‌یافت توجیه حمل و نقلی داشت هرچند هنوز نیز نحوه عبور آن از مقابل حرم مطهر فاطمه معصومه(س) محل بحث است.
شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت منطقه پردیسان با طرح‌های نهضت ملی مسکن، امکان سنجی ادامه مونوریل تا این شهرک در دستور شورای اسلامی شهر و شهرداری است اما هزینه کرد مبالغ هنگفت برای آن و تاثیر آن در حل معضلات ترافیکی هنوز برای شهرداری‌ قم جای ابهام دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :