19 دی: دومین نشست «۳+۳» با حضور وزرای خارجه کشورهای آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه و ایران، فردا دوشنبه در تهران برگزار خواهد شد.
وزرای خارجه کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان، به میزبانی وزیر خارجه ایران، برای حضور در دومین نشست «۳+۳»، فردا در تهران تشکیل جلسه خواهند داد تا به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای (سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی، انرژی و ...) بپردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور دوشنبه در نشستی با همتایان خود در تهران با موضوع تحولات قفقاز شرکت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا تایید کرد که لاوروف به همین منظور روز دوشنبه اول آبان‌ماه ۱۴۰۲ در تهران حضور خواهد داشت.
از مهمترین اهداف شکل گیری این گروه منطقه ای، حل مشکلات منطقه با حضور کشورهای منطقه و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی است و بر این اساس، یکی از محورهای نشست فردا، گفت‌وگوهای صلح بین آذربایجان و ارمنستان خواهد بود.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اخیرا اعلام کرده بود که با برگزاری نشستی در قالب «۳+۳» که با پیشنهاد الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان بوده، موافقت کرده است.
پاشینیان در این باره گفته بود: در آن زمان توافق شد که نشست بعدی در قالب «۳+۳» در تهران برگزار شود، ما آمادگی داریم مذاکرات را در این قالب ادامه دهیم.
اولین نشست «۳+۳»، در سطح معاونین وزرای خارجه سال گذشته و بدون حضور گرجستان، در مسکو برگزار شده بود.
برگزاری نشست «۳+۳»، گامی مهم در راستای سیاست همسایگی دولت سیزدهم و گسترش روابط دوستانه بین همسایگان و حل مشکلات منطقه بدون دخالت بیگانگان خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :