19 دی: شهر مقدس قم همزمان با سالروز میلاد با سعادت یازدهمین خورشید تابناک آسمان امامت و ولایت، غرق در نور و سرور است و مراسم جشن در اماکن مذهبی این شهر در حال برگزاری است.
پاکیزه ای از راه دور آمده است و با خود نسیم بهاران دارد؛ از سرزمین های دور، از نوبه در جنوب مصر، تقدیر الهی است که او را به اقیانوس امامت وصل می کند، چراکه او زنی است با جلوه ای کامل از عفت و متانت و پاکی که زمینه ای می شود تا این زن که سلیل نام دارد، تجلی بخش نور امامت یازدهمین پیشوای معصوم(ع) شود.
آری؛ دامان پاک این زن از دیار دور محل رشد امامی معصوم می شود؛ هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری فرا می رسد و شهر مدینه به میلاد نور عسکری(ع) روشن می شود و اینگونه است که در این زمان سلیل پس از همسری امام هادی(ع) به فضیلتی دیگر دست یافته و آن مادری امام حسن عسکری(ع) است.
میلاد کوکب اقبال با سعادت، خورشید منیر یازدهم می شود و خانه امام هادی(ع) غرق شادی و نور. فرشتگان برای طواف دور گهواره سلاله سلیلش صف می کشند. گویی در جهان جشنی بزرگ برپاست. ایران اسلامی نیز از نور میلاد مبارکش، روشن شده است و شهر مقدس قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) به صورت ویژه در شب میلاد آن امام همام حال و هوای خاص تری به خود گرفت و مراسم جشن و سرور در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرک با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.
در این روز با سعادت هزاران تن از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س)، به جشن و شادی پرداخته و این میلاد بابرکت را گرامی داشتند.
خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران چراغانی شده و زائران زیادی از استان‌ها و شهرهای مجاور برای عرض تبریک این روز مبارک در صحن آن حضرت حضور پیدا کرده‌اند.
حرم مطهر حضرت معصومه(س) از ساعات ابتدایی شب گذشته و صبح امروز پذیرای هزاران تن از زائران و مجاوران است که به‌منظور عرض تبریک میلاد خجسته پدر گرامی امام زمان(عج) به محضر مبارک کریمه اهل‌بیت(س) وارد این مکان مقدس شده‌اند.
مسجد مقدس جمکران، میعادگاه عاشقان امام زمان (عج) نیز طی دیشب و امروز مملو از انسان‌های دل‌سوخته‌ای از سراسر کشور شده که با چشمانی اشک‌بار دعای فرج را زمزمه می‌کنند و از خداوند می‌خواهند که ظهور حضرتش را نزدیک گرداند.
همچنین به همین مناسبت شب گذشته و امروز مراسم مختلف جشن میلاد با حضور هزاران دلداده اهل‌بیت(ع) در بیوت مراجع عظام، علما، حسینه ها، بقاع متبرک امامزادگان و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برپا شد.
در ویژه‌برنامه روز میلاد امام حسن عسکری(ع) در حرم مطهر مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت به مولودی‌خوانی پرداختند و در ادامه یکی از خطیبان، گوشه‌هایی از زندگانی گهربار آن حضرت را برای مردم بیان کرد.
سیری در زندگی امام حسن عسکری(ع)
امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۳۲ هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود و در محضر امام هادی(ع) پدر بزرگوار خویش با بهترین صفت های انسانی و سیره ائمه معصومین(ع) آشنا شد و اینگونه در سال های بعد پیشوایی شیعیان را برعهده گرفت. «هادی، خالص، زکی، سراج، تقی و عسکری» از جمله لقب های امام یازدهم شیعیان(ع) و «ابومحمد» کنیه ایشان است.
این امام همام، رسالت سنگین امامت را با شهادت امام دهم شیعیان(ع) در سال ۲۵۴ هجری بر عهده گرفت. امام هادی(ع) درباره پیشوایی امام حسن عسکری(ع) می فرماید: «فرزندم ابو محمد، اصیل ترین چهره خاندان نبوت و استوارترین حجت(خدا) است. او بزرگِ فرزندانم و جانشین من است و امامت و احکام به سوی او بازمی گردد.»
امام حسن عسکری(ع) با بهره گیری از آموزه های اسلامی به تبیین آخرین دین الهی پرداخت و با فرقه های مذهبی دروغین به مبارزه برخاست و به شیعیان درس انتظار و تقوا داد تا آماده پذیرش دوران غیبت شوند.
خلیفه های بنی عباس که همواره امامان معصوم(ع) را مانعی برای دستیابی به خواسته های نادرست خود می دانستند، از هیچ تلاشی برای ایجاد فشار و اختناق بر آنان دریغ نمی کردند و پیروان و اطرافیان آنان را نیز زیر نظر می گرفتند. این سخت گیری ها در دوره امام حسن عسکری(ع) بیش از پیش افزایش یافت به گونه ای که این امام معصوم(ع) در دوره امامت ۶ ساله خویش متحمل رنج بسیاری از حکومت عباسیان شد.
روشنگری های امام یازدهم(ع) در میان مسلمانان و کوشش های ایشان برای گسترش دین اسلام و برقراری عدالت؛ کینه خلفای بنی عباس را بیشتر کرد و به همین دلیل چندین بار امام(ع) را زندانی کردند اما با وجود این اعمال دستگاه حکومت، امام حسن عسکری(ع) همواره با تدبیر و درایت در برابر حاکمان ظالم و مستبد می ایستاد و در آن شرایط سخت، وظیفه روشنگرانه خویش در بیداری مردم و آشنایی آنها با اسلام حقیقی را انجام می داد.
نظارت شدید حکومت بنی عباس بر ارتباط های امام حسن عسکری(ع) سبب شد تا دوستداران و پیروان ایشان به سختی بتوانند با امام(ع) ارتباط برقرار کنند. به همین منظور یازدهمین پیشوای شیعیان علاوه بر ارتباط پنهانی با شاگردان خویش، نمایندگانی را از شخصیت های برجسته جهان اسلام در شهرهای مختلف بر می گزید تا ارتباط خود را با پیروان و مسلمانان از این راه ادامه دهد.
سرانجام معتمد عباسی روشنگری های آن امام والامقام را برای اعتلای دین اسلام برنتافت و تصمیم به قتل ایشان گرفت و سرانجام امام حسن عسکری(ع) را در هشتم ربیع الاول ۲۶۰ هجری مسموم کرد و به شهادت رساند.
  • نویسنده :
  • منبع :