19 دی: واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که تصویب قطعنامه مجمع عمومی این نهاد درباره غزه نشان‌دهنده پیروزی عقل سلیم و عدالت است.
به گزارش تاس، نبنزیا بامداد شنبه گفت: این قطعنامه پیروزی عقل سلیم، عدالت و ملاحظات انسانی است.
مجمع عمومی سازمان ملل جمعه شب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد.
این قطعنامه با ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید. رژیم صهیونیستی و آمریکا به این قطعنامه رای منفی دارند.
اتریش، کرواسی، جمهوری چک، فیجی، گواتمالا، مجارستان، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، پاپوآ گینه نو، پاراگوئه و تونگا در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی به قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری انسانی در غزه بود، رأی ندادند و در کنار رژیم صهیونیستی شریک قتل عام مردم بی دفاع فلسطین شدند.
کانادا با حمایت آمریکا اصلاحیه‌ای را برای قطعنامه پیشنهادی اعراب ارائه کرده و خواستار محکومیت آنچه که «حملات ترویستی حماس و گروگان‌گیری» خواند، شده بود. اما این کارشکنی با شکست مواجه شد و پیشنهاد کانادا رای نیاورد.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل از زمان آغاز درگیری‌ها میان گروه‌های مقاومت فلسطین و اسرائیل تاکنون نتوانسته‌اند هیچ قطعنامه‌ای برای برقراری آتش بس فوری به تصویب برسانند.
تاکنون پیش‌نویس ۲ قطعنامه‌ روسیه و قطعنامه‌های پیشنهادی آمریکا و برزیل در شورای امنیت سازمان ملل یا رای نیاورده یا وتو شده است و پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی جدید برزیل بعنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت روی میز دیپلمات‌ها برای بحث و بررسی قرار دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :