19 دی: مدیر مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، اقدامات شهرداری قم با بیان اینکه مطالعات پدافندی پیش‌شرط اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های شهری است، گفت: تمام الزامات ایمنی مترو قم به تایید سازمان پدافند غیرعامل کشور رسیده و آماده بهره‌برداری است.
مهدی برزویی روز یکشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: مباحث پدافندی و تاییدیه مطالعات این حوزه جزو الزامات و بایسته‌های جاری در اجرای طرح‌های عمرانی، فرهنگی و فضای سبز شهری است.
خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
همچنین خط دو مترو نیز به طول ۱۵.۵ کیلومتر از شهرک پردیسان آغاز و در محدوده چهارراه بازار قم خاتمه می‌یابد.
متروی قم در صورت تامین واگن فروردین سال آینده راه اندازی می‌شود.
شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
تدبیر شهرداری برای کاهش آب‌گرفتگی معابر
وی در ادامه با اشاره به الزامات و اقدامات پدافندی انجام شده بلوار سردار سلیمانی (‌بستر رودخانه قمرود قم)‌ تصریح کرد: برای کاهش خطرات احتمالی این بستر، المان‌های قدیمی به همراه آب‌نماها جمع‌آوری‌و سامانه هشدار سریع سیل در بستر آن نصب شده‌است.
مسیر رودخانه قمرود قم از اوایل دهه ۸۰ شمسی برای تردد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال‌های گذشته به صورت بلوار در دو مسیر در حدود هشت کیلومتر به صورت رفت و برگشت در آمده‌است.
مدیر مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، اقدامات شهرداری قم ادامه داد: با اقدامات انجام شده در سطح بلوار سردار سلیمانی قم درصورت بروز هرگونه مشکل و خطر مانند سیل، امکان تخلیه و مسدودسازی آن در یک بازده زمانی بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت فراهم است.
برزویی همچنین با اشاره به بروز آب‌گرفتگی در برخی از زیرگذرها در زمان بارندگی، اضافه کرد: به‌خاطر تغییر مدل بارندگی‌ها و تغییرات اقلیمی، برخی از تجهیزات بکار رفته و قدیمی دچار نواقصی می‌شود که مطالعات جدیدی در خصوص به‌روزرسانی آنها در حال انجام است.
شناسایی مشکلات ایمنی مجتمع‌های تجاری شهر
وی مشکلات ایمنی برخی از مجتمع‌های تجاری در هسته مرکزی شهر قم را موردتوجه قرار داد و گفت: یکی از مباحث مهم در بروز چنین معضلاتی عدم توجه ساکنان و مالکان آن به مباحث ایمنی است؛ شهرداری مشکلات تمام مجتمع‌های تجاری شاخص هسته مرکزی شهر را شناسایی و دوره‌های آموزشی مستمری برای مالکان آن برگزار می‌کند.
مدیر مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، اقدامات شهرداری قم همچنین با اشاره به مباحث ایمنی پارکینگ طبقاتی زائر، یادآور شد: با وجود برخی از اشکالات، تمام سیستم‌های خاموش‌کننده و اعلام حریق آن بروز رسانی شده؛ اما بااین‌وجود هنوز در حوزه تخلیه اضطراری نگرانی‌هایی وجود دارد.
بافت فرسوده مخاطره‌آمیزترین نقاط شهری قم
بروزیی، بافت فرسوده شهری را مخاطره‌آمیزترین نقاط شهری یاد کرد و تصریح کرد: به‌خاطر بافت متراکم و کم‌عرض آن ، مشکلات شدیدی در مباحث ایمنی بخصوص در اطفای حریق وجود دارد و امکانات موجود نیز پاسخگو نیست.
وی آموزش همگانی را مهم‌ترین عامل در کاهش مخاطرات احتمالی بافت‌های فرسوده شهری یاد کرد و تصریح کرد: در کنار این آموزش‌ها باید تجهیزات قابل‌استفاده در بافت‌های فرسوده و کم‌عرض شهری توسعه پیدا کند.
بیش از ۱۵۰۰ هکتار از مساحت ۱۳ هزار هکتاری شهر قم در بافت فرسوده قرار دارد که جمعیتی بالغ بر ۳۷۰ هزار نفر از مردم را در خود جای داده است. همچنین در قم حدود ۲ هزار و ۱۶ هکتار سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که شامل ۱۵ محله می‌شود.
راه‌اندازی نخستین مرکز پدافند غیرعامل در مدارس قم
بروزیی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ برای نخستین‌بار در کشور مرکز تخصصی مدیریت بحران با عنوان «کودکان آماده در مدرسه» در قالب کارگاه‌های آموزشی مختلف در مدارس قم راه‌اندازی شده‌است.
وی افزود:‌ در قالب این طرح، کارگاه‌های مختلف اطفا حریق، کمک‌های اولیه، مباحث مختلف آتش‌نشانی، پویانمایی، فضای سبز و غیره دایر و آموزش‌های ایمنی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم دوره‌های عملی پدافند غیرعامل مانند اطفا حریق و سایر مباحث پدافندی در طول سال انجام می‌گیرد.
مدیر مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، اقدامات شهرداری قم، اظهار داشت: در قالب طرح و دوره‌های آموزشی پدافندی شهرداری تلاش شده تا تمام مدارس شهر تحت پوشش قرارگیرد و علاوه‌برآن فعالیت‌های مشابهی در روستاهای استان نیز انجام شود.
وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل یک موضوع جاری و مستمر در شهرداری قم است، گفت: در تمام پروژه‌های عمران شهری مانند تقاطع‌ها، فضای سبز، مجتمع‌های تجاری و مسکونی و غیره موضوعات پدافندی برای به‌حداقل‌رساندن خطرات احتمالی مدنظر است.
برزویی، با اشاره به‌پیش بینی اجرای ۱۰ مانور عملیاتی پدافند غیرعامل، گفت: از ابتدای سالجاری ۶ عملیات باهدف ارتقای مباحث ایمنی و آمادگی عمومی توسط مجموعه شهرداری قم انجام‌گرفته است.
وی بیان داشت: بوستان فدک و غدیر با طراحی‌های استاندارد دو سایت اسکان اضطراری شهر قم است که کاملاً منطبق با نیازهای پدافندی به بهره‌برداری رسیده است.
  • نویسنده :
  • منبع :