19 دی: روزنامه اصولگرای خراسان از بازار پررونق فیلترشکن‌ها انتقاد کرد.
روزنامه خراسان نوشت: امروز استفاده از فیلترشکن ها در میان کاربران به ویژه جوان ها و متاسفانه نوجوانان به یک امر عادی تبدیل شده است. آیا مسئولان نمی بینند که نوع تصمیم گیری آن ها باعث شده که امروز در جمع های دوستانه و خانوادگی، این نوجوان ها هستند که بیشترین اطلاعات را درباره فیلترشکن ها دارند؟ آیا قبلا هم همین گونه بود؟
خیلی کم پیش می آمد که فیلترشکن ها به میزان امروز در میان مردم یک امر عادی تلقی شود. نتیجه این مدل تصمیم گیری امروز این شده است  که حتی نوجوان هایمان غرق در فیلترشکن ها و رهاشدگی شان در فضای مجازی و محتواهایی هستند که قبلا به این میزان به آن دسترسی نداشتند.
طبق آمار یکتانت، ۸۰ درصد کاربران در گروه‌های سنی مختلف برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از VPN استفاده می‌کنند. این باعث شده تا گردش مالی خرید و فروش VPN در سال ۱۴۰۱ به یک بازار ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی تبدیل شود. تمام این آمار نشان از تمایل بالای مردم به استفاده از بسترهای فیلترشده دارد.
انس نوجوانان با فیلترشکن ها
همچنین طبق آمار ذکرشده در گزارش یکتانت میزان استفاده از فیلترشکن ها در بین کاربران ۱۵ تا ۱۷ سال ۹۷ درصد است. همچنین میزان استفاده کاربران در مقطع ابتدایی از فیلترشکن ۶۳ درصد است. یعنی از هر ۳ کاربر ایرانی با تحصیلات ابتدایی ۲ نفر از VPN استفاده می‌کنند. این نشان می‌دهد استفاده از این ابزارها دیگر مخصوص قشر تحصیلکرده نیست. چنین آماری می‌تواند بیانگر یکی دیگر از آسیب‌های فیلترینگ به وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد.
سلاطین 50 هزار میلیاردی فیلترشکن
اما حال این که آیا بازار فیلترشکن ها در دست افرادی خاص است یا من و شما هم می توانیم در این بازار صاحب سهمی شویم، معمایی است که دست کم ما درباره آن کمتر می دانیم. در این باره رشیدی کوچی نماینده منتقد به فیلترینگ به تازگی در گفت وگو با یکی از سایت ها گفته بود: «بازار پرسود، غیرقابل نظارت و خلافی در این بخش شکل گرفته؛ پس قطعاً دست افراد خاصی است. وقتی این بازار پرسود باشد، حتماً افراد معمولی نمی‌توانند به آن راه پیدا کنند.»
  • نویسنده :
  • منبع :