19 دی: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تداخلات دارویی را عامل ۴۰ درصد مسمویت‌ها دانست و گفت: مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی و آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور بسیار زیاد است که باعث آسیب جدی به سیستم ایمنی بدن می‌شود.
علیرضا زالی روز سه شنبه در نشست خبری، با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در بخش مراقبت های ویژه، بیمار هفت قلم دارو در یک روز مصرف می کند، افزود: ۸۰ درصد مسمومیت کودکانی که به بیمارستان مفید مراجعه می کنند به دلیل استفاده داروهای سهوی مانند متادون بوده است.
وی تاکید کرد: مسمومیت های دارویی سومین علت خطاهای پزشکی و ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بشمار می رود.
وی اظهارداشت: با افزایش سن شانس استفاده همزمان چند دارو بالا می رود، اگر بیماری چهار دارو مصرف کند با اضافه شدن داروی پنجم میزان بروز تداخلات دارویی ۲۵ درصد افزایش می یابد.
زالی ادامه داد: تداخلات دارویی علت عمده بستری شدن افراد در بیمارستان است و زمان بستری در مراکز درمانی را افزایش می دهد.
مصرف خودسرانه دارو ممنوع
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براینکه مصرف خودسرانه دارو ممنوع است، تصریح کرد: ایرانیان عادت به مصرف خودسرانه دارو دارند و بالاترین مصرف کنندگان اقلام دارویی بوده، به خصوص افرادی که فقیر هستند امکان مراجعه به پزشک ندارند و بیشتر داروها را خودسرانه مصرف می کنند.
زالی تاکید کرد: برای بیماریهای مزمن، کبدی، ریه، قلب و غیره مصرف دارو تنظیمات می خواهد که به دلیل مشکل اقتصادی‌ بیماران، نظم مصرف دارویی کاهش می یابد.
وی گفت: در بسیاری از منازل قفسه های دارویی وجود داشته که تاریخ مصرف برخی از آنها گذشته و این از علل مصرف خودسرانه دارو است.
ضرورت پرونده سلامت ایرانیان
زالی ادامه داد: اگر پرونده سلامت ایرانیان الکترونیک شود پزشک به تاریخچه و مصرف داروهای بیمار دسترسی پیدا می کند و از میزان خطر تداخلات دارویی می کاهد.
  • نویسنده :
  • منبع :