19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه شرایط غزه امکان آزادی برخی اسرا را نمی‌دهد، تاکید کرد: با توجه به وعده‌ای که مقامات حماس داده‌اند عملیات آزادسازی اسرا می‌تواند در زمان کوتاهی پس از پایان یافتن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی متصور باشد.
ناصر کنعانی که به همراه وزیر امور خارجه صبح امروز سه شنبه عازم قطر شده است در جمع خبرنگاران گفت: سفر به قطر در ادامه گفتگوها و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مساله فلسطین و شرایط بغرنج و اسفناک غزه و ایجاد نقطه پایانی بر حملات و جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه انجام شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در سفر قبلی امیرعبداللهیان به قطر در این ارتباط گفتگوهای خوبی با دوحه انجام شد و در تماس تلفنی رئیس جمهور با امیر قطر در چند روز گذشته این مشورت‌ها ادامه پیدا کرد و در استمرار همین گفتگوها امروز سفر امیر عبداللهیان به دوحه انجام شد.
کنعانی تصریح کرد: در دو دور گفتگوی جداگانه با امیر قطر و با نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور، آخرین تحولات فلسطین مورد تبادل نظر قرار گرفت. موضوع حائز اهمیت و در دستور کار فوری برای دو کشور ایران و قطر ایجاد یک توقف و آتش بس و گذاشتن نقطه پایانی بر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است.
وی افزود: همچنین اینکه این حملات در اسرع وقت متوقف شود محاصره ظالمانه رفع شود و گذرگاه‌ مطمئنی برای ارسال کمک‌های فوری انسان دوستانه به مردم غزه فراهم شود و این موضوعات مورد توافق و اشتراک نظر دو کشور ایران و قطر است.  
هر آن احتمال می‌رود شرایط منطقه از کنترل خارج شود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران و قطر معتقد هستند که شرایط موجود غیر قابل تحمل است و ‌ملت‌های دنیا شرایط موجود را نمی‌پذیرند تصریح کرد: شرایط منطقه در نتیجه استمرار جنایات رژیم صهیونیستی آبستن انفجار است و هر آن احتمال می‌رود شرایط منطقه از کنترل خارج شود.
ادامه جنایات رژیم صهیونیستی برای افکار عمومی جهانی قابل تحمل نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گسترش درگیری‌ها می‌تواند همه طرف‌های موجود در منطقه و خارج از آن را تحت تاثیر قرار دهد و ادامه این بحران و جنایات رژیم صهیونیستی قابل تحمل برای افکار عمومی دنیا نیست و مضافاً نیروهای مقاومت در منطقه خودشان را نسبت به حمایت از مردم مظلوم فلسطین در غزه متعهد می‌دانند و از حمایت‌های بدون قید و شرط آمریکا از رژیم صهیونیستی به شدت عصبانی هستند.
کنعانی بیان کرد باتوجه به دسترسی‌هایی که دولت قطر با طرف‌های موثر در تداوم بحران جاری در غزه دارد جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌های خود را به مقامات عالی این کشور منتقل کرده است. برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد یک نقطه توقف و آتش بس در غزه یک اولویت مهم انسانی به حساب می‌آید.
دولت آمریکا از موانع اصلی آتش‌بس است
وی با بیان اینکه جنایت جنگی و نسل کشی به معنای واقعی آن توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه در حال رخ دادن است، افزود: متاسفانه علاوه بر رژیم صهیونیستی تاکنون دولت آمریکا هم یکی از موانع اصلی در شکل‌گیری آتش بس و توقف عملیات جنگی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه است. متاسفانه دولت آمریکا در شورای امنیت مانع از تصویب قطعنامه‌های پیشنهادی از سوی برخی کشورها از جمله روسیه و برزیل و همچنین طرح‌های اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت آمریکا تمام عیار کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، گفت: این تفاهم نظر میان ایران و قطر وجود دارد که از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد آتش بس فوری در نوار غزه استفاده شود و رایزنی‌ها تداوم داشته باشد.
کنعانی افزود: امیر قطر گفت که تهران و دوحه در این خصوص هدف مشترک دارند و مشورت‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک دو طرف می‌تواند موثر باشد. این اتفاق در میان کشورهای اسلامی جهت پایان بخشیدن بر حملات رژیم صهیونیستی وجود دارد و در این سفر تاکید بر این شد که کشورهای اسلامی باید پیام واضح و بازدارنده‌ای را برای کشورهایی که در این جنگ نقش دارند بفرستند.
درخواست برخی کشورها از ایران و قطر برای آزادی اتباعشان
وی تاکید کرد: هم ایران و هم قطر با توجه به ارتباطاتی که با گروه مقاومت فلسطین حماس در غزه دارند با درخواست‌هایی از سوی برخی از طرف‌ها مواجه هستند از جمله کشورهایی که شهروندان آنها به واسطه شغلی که دارند در سرزمین‌های اشغالی حضور دارند و مدعی هستند که شهروندان آنها به اسارت نیروهای مقاومت درآمده است و از ایران و قطر انتظار کمک دارند.  
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران و قطر تا به امروز تلاش‌های زیادی را در این رابطه انجام دادند و به عنوان یک موضوع انسانی در ارتباط با افراد و شهروندانی که جزو نظامیان رژیم صهیونیستی نبوده و در جنگ نقشی نداشته‌اند و به ویژه اتباع شهروندان کشورهای دیگر به عنوان یک موضوع انسانی میان ایران و قطر اتفاق نظر وجود دارد که در این زمینه تلاش شود تا آنها آزاد شوند.
شرایط غزه امکان آزادی برخی اسرا را نمی‌دهد
کنعانی گفت: پیام و درخواست‌های کشورهای مختلف از سوی ایران و قطر به مقامات حماس منتقل شده و آنها هم قبلاً به ما گفتند که در این زمینه آمادگی دارند که به عنوان یک موضوع انسانی به این مساله پاسخ مثبت دهند اما شرایط غزه امکان اجرای این عملیات انسان دوستانه را نمی‌دهد. مقامات حماس معتقدند که در سایه جنگ و بمباران امکان تفکیک اسرا و انجام این عملیات انسانی میسر نیست.
وی ادامه داد: پایان بخشیدن به حملات نظامی رژیم صهیونیستی می‌تواند فرصت خوبی را فراهم آورد که در بحث آزادی اسرا اقدامات خوبی صورت بگیرد. با توجه به وعده‌ای که مقامات حماس داده‌اند عملیات آزادسازی اسرا می‌تواند در زمان کوتاهی پس از پایان یافتن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی متصور باشد. تاکنون هم با تعدادی از مواردی که در این موضوع از طرف حماس شاهد بودیم آنها حُسن نیت خود را به دنیا نشان دادند.
توقف جنگ خواسته تمام جهان است
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: توقف جنگ خواسته تمام جهان است و قطعنامه‌ای که در مجمع عمومی سازمان ملل با رای مثبت بیش از ۱۴۰ کشور به تصویب رسید نشان دهنده خواست و اراده اکثریت دنیا هست و جالب اینجا است که تعدادی از کشورهای اروپایی هم به قطعنامه رای مثبت دادند. این بدان معنا است که تداوم این بحران و حملات غیر قابل تحمل شده است و این حجم از جنایت ضد انسانی و بشری به هیچ وجه از سوی هیچ طرفی قابل دفاع و حمایت نیست.
هیچ طرفی از تداوم بحران سود نمی‌برد
کنعانی با بیان اینکه تجمعات ده‌ها هزار نفری در پایتخت‌ها و شهرهای مختلف دنیا از جمله در اروپا و آمریکا نشان دهنده این است که ملت‌های دنیا ادامه وضعیت جاری را نمی‌پذیرند، گفت: پیام دولت‌ها و ملت‌های جهان هم به رژیم صهیونیستی و هم به حامیان آن رژیم از جمله آمریکا واضح و روشن است که این وضعیت به هیچ وجه قابل تحمل نیست و انفجار شرایط در منطقه منافع هیچ طرفی را تامین نخواهد کرد و هیچ طرفی از تداوم بحران سود نمی‌برد.
آمریکا منافعش را قربانی مطامع نامشروع صهیونیست‌ها نکند
وی گفت: انتظار داریم که دولت آمریکا پیام دولت‌ها و ملت‌های جهان را به درستی درک کند و منافع خودش را قربانی مطامع نامشروع و زیاده خواهانه رژیم صهیونیستی نکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نشست اخیر کمیته ویژه سازمان همکاری اسلامی در جده نشستی قابل قبول و در تراز بالایی بود هم از نظر تعداد وزرای شرکت کننده و هم از نظر بیانیه قوی و مطلوبی که در پایان آن نشست مطرح شد. نکته مهم این است که جنبش‌های مقاومت و ملت مظلوم فلسطین انتظارشان از جامعه اسلامی به مراتب بیش از آن چیزی است که تاکنون انجام شده است.
کنعانی با بیان اینکه انتظار این است که حمایت‌های سیاسی و مواضع حمایتی کشورهای اسلامی از فلسطین به مرحله فعلیت و عمل برسد، تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید هم در مجامع بین‌المللی تلاش بیشتری داشته باشند و هم فشار خود را بر دولت آمریکا افزایش دهند و هم از ابزارهای کنترلی و فشار خود علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنند.
وی افزود: انتظار این است که کشورهای اسلامی که دارای روابط رسمی با رژیم صهیونیستی هستند بلافاصله روابط خود را با این رژیم اشغالگر و متجاوز قطع و سفرای آن را اخراج کنند و تحریم کاملی را نسبت به این رژیم اعمال کنند و صدور نفت خود را به رژیم صهیونیستی قطع کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: جهان اسلام ابزارهای متعددی را در اختیار دارد که از جمله آن تحریم کالایی و اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی است که این می‌تواند رژیم صهیونیستی را در معرض فشار بیشتر قرار دهد. انتظار ملت فلسطین از کشور کشورهای اسلامی توقع به جا و درستی است.
  • نویسنده :
  • منبع :