19 دی: وزیر امور خارجه خواستار آتش بس فوری در غزه شد و گفت: در صورت ادامه جنگ وضعیت اینگونه نمی‌ماند و مقاومت اقدام غافلگیرانه دیگری را رقم خواهد زد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و همتای ترک خود هاکان فیدان پس از پایان رایزنی های فشرده خود که پشت درهای بسته انجام شد در نشست خبری مشترک شرکت‌ کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست ضمن تشکر از حسن میزبانی همتای ترک خود گفت: روز گذشته در قطر با مقامات عالی قطر و رهبران حماس دیدار کردم. امروز هم با آقای هاکان دیدار داشتم و دیداری با آقای اردوغان خواهم داشت.
وی با تبریک روز ملی ترکیه به ملت و دولت ترکیه، اظهار داشت: هدف اصلی سفر ما تمرکز بر موضوع فلسطین است. ۲۶ روز است که رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب نسل کشی و کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری است.
رژیم صهیونیستی از همه نوع سلاح ممنوعه در غزه استفاده کرده است
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی از همه نوع سلاح های ممنوعه استفاده می‌کند. اگر گزارش‌های غزه را دنبال کنید، شهدا و مجروحان نوع و دامنه سلاح های ممنوعه مورد استفاده را نشان می‌دهد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما به تلاش های خود و رایزنی برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ ادامه می‌دهیم. آیت الله رئیسی ایده برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی را با هدف توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی به رهبران کشورهای منطقه داده است. این ایده مورد استقبال بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی است. ما این ایده را با عربستان و مصر در میان گذاشته ایم و امید است این نشست به زودی برگزار شود.
وی ادامه داد: در نشست روز گذشته خود  مقامات سیاسی حماس متذکر شدند که در صورت عدم توقف جنگ، منطقه به مرحله اتخاذ تصمیم بزرگ‌تری نزدیک شده است. در صورت عدم توقف جنگ گسترش دامنه و ابعاد جنگ به طور مستقیم متوجه رژیم صهیونیستی و آمریکاست. آمریکا باید مسئولیت حمایت تمام قد خود از کشتار مردم را بپذیرد و تبعات و پیامدهای آن را تحمل کند. در مورد ادامه جنگ نیز وضعیت اینگونه باقی نخواهد ماند و مقاومت اقدام غافلگیرانه دیگری را رقم خواهد زد.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما برای آخرین تلاش های سیاسی مذاکره کردیم. حماس به ما اطلاع داد که در بمباران ۲۶ روز گذشته برخی از اسرا که در مناطق امن همچون بیمارستان‌ها نگه داشته می‌شدند، کشته شدند. تعداد این افراد ۵۰ نفر است.
 رئیسی به ترکیه می رود
وی تصریح کرد: من از مواضع اخیر آقای اردوغان تشکر می کنم. البته مسلمانان  از کشورهای اسلامی انتظار دارند که با تحریم کالاهای اسرائیلی و تحریم انرژی، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کنند.
امیرعبداللهیان گفت: بار دیگر از تلاش های دولت و مردم ترکیه برای حمایت از مردم فلسطین تشکر می‌کنم. ما در این مذاکرات مناسبات دوجانبه تهران و آنکارا را مورد رایزنی قرار دادیم. سفر آیت الله رئیسی به دعوت اردوغان انجام خواهد شد. ما کمیسیون عالی همکاری های دوکشور را در آینده نزدیک برگزار خواهیم کرد و برای تامین امنیت در مرزهای دو کشور پیگیر بازارها وگذرکاه‌های جدید هستیم.
هدف ما تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف است
هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نیز در آغاز نشست مشترک خبری خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن خوش‌آمدگویی به هیات ایرانی اظهار داشت: روابط ترکیه با ایران به طور بی سابقه ای در حال جهش است. دو بار در ماه های اخیر به ایران رفتم و همچنین قرار است رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه سفر کند.
وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه اسرائیل با خشونت به جایی نمی‌رسد، گفت: هدف ما تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف است.
وی در خصوص مذاکرات امروز خود با امیرعبداللهیان گفت: در خصوص افزایش همکاری ها در زمینه مقابله با اقدامات تروریستی در منطقه گفت وگو کردیم.
وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: همکاری ها و گفت وگوهای دوجانبه تهران و آنکارا در زمینه همکاری های دوجانبه در خصوص محاصره غیرقانونی غزه همچنان ادامه دارد.
محاصره غزه نقض آشکار حقوق بشر است
هاکان فیدان وضعیت امروز در غزه را نگران کننده خواند و اظهار داشت: مردم در غزه به دارو و مواد غذایی دسترسی ندارند و مقابل چشم جهانیان به قتل می‌رسند و حتی بیمارستان ها هم مورد هدف قرار می‌گیرند.
فیدان خاطرنشان کرد: این محاصره نقض آشکار حقوق بشر است و ما نمی‌توانیم در برابر آن سکوت کنیم و حملات به غیرنظامیان را تحمل نمی‌کنیم‌. ما روز یکشنبه با راهپیمایی بزرگ استانبول از غزه حمایت کردیم. 
نمی‌توان در قبال اوکراین و فلسطین استاندارد دوگانه اتخاذ کرد
وی درباره تلاش های دیپلماتیک ترکیه برای آتش بس در غزه نیز گفت: ما با دولت های غربی تماس های فشرده داشتیم و معتقدیم که نمی‌شود در قبال اوکراین و فلسطین استاندارد دوگانه اتخاد کرد.
هاکان فیدان با بیان اینکه اسرائیل باید هر چه زودتر توسل به خشونت و جنگ را کنار بگذارد، گفت: اسرائیل نمی‌تواند با خشونت به جایی برسد.
وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: باید هر چه سریع تر آتش بس برقرار شود و ما نمی‌خواهیم تراژدی انسانی غزه به جنگ منطقه ای تبدیل شود.
وی در ادامه افزود: همه باید تشویق کننده صلح باشند و باید بستری فراهم کنیم تا دیدگاه های جایگزین مورد بررسی قرار گیرد.
کنفرانس بین‌المللی صلح برگزار شود
هاکان فیدان در خصوص پیشنهاد ترکیه در این خصوص گفت: باید کنفرانس بین المللی صلح برگزار شود و رایزنی ما برای مکان و زمان این کنفرانس ادامه دارد.
وی با تاکید بر اینکه ترکیه آماده ضامن توافقات احتمالی است، افزود: هدف ما تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف است. من با همکار ایرانی ام (امیرعبداللهیان) در مورد مسائل منطقه از جمله سوریه و عراق صحبت کردم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه بیان کرد: ایران و ترکیه همیشه در این منطقه هستند پس تعمیق همکاری های دو کشور مهم است و این را ادامه می دهیم.
اتحادیه اروپای مخالف آتش بس است
هاکان فیدان در پاسخ به سوالی در خصوص پیامدهای بی‌توجهی صهیونیست‌ها به هشدارها و لزوم آتش‌بس فوری، گفت: ما از اولین روز آغاز جنگ در دو محور تلاش کردیم. یکی تلاش های دیپلماتیک است تا هر چه زودتر با آتش بس پایان یابد و کمک های انسانی به غزه باز شود. ما با اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا سازمان ملل و سازمان همکاری های اسلامی دیپلماسی فشرده ای برای آتش بس را پیگیری کردیم.
وی ادامه داد: ما دوست داریم با اتحادیه اروپا هم این کار را پیش ببریم اما اتحادیه اروپا مخالف آتش بس است. آنها کنار اسرائیل و آمریکا ایستاده اند و خواهان ادامه عملیات هوایی اسرائیل هستند که این مساله بحران ایجاد کرده است.
فیدان ادامه داد: فعالیت ما در اعمال فشار دیپلماتیک برای توقف جنگ ادامه دارد. ما قبلا هم در جنگ اول و دوم غزه همه تلاش خود را برای توقف جنگ انجام دادیم. اکنون جنگ سوم غزه بزرگ‌تر است و در حال رایزنی در این خصوص هستیم. ما خواهان آتش بس فوری هستیم.
وی تاکید کرد: ما به دنبال صلح پایدار هستیم. اسرائیل و متحدانش راه حل دائمی را ازبین بردن گروه‌های فلسطینی می دانند اما این یک راه حل نیست و محقق نخواهد شد. 
گسترش جنگ به نفع منطقه نیست
وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آتش بس اگر انجام نشود، گروه‌های دیگر هم وارد جنگ خواهند شد و گسترش جنگ به نفع منطقه نیست.
هاکان فیدان در پاسخ به سوالی مربوط به جزییات طرح ترکیه در خصوص کشور ضامن گفت: ما با تجربه جنگ‌های گذشته، راه حل‌هایی را مدنظر داریم. ما مساله دو دولتی را قبلا مطرح کردیم دو طرف باید روی یک مساله تمرکز کرده و به توافق برسند. کشورهای دیگر هم می‌توانند ضامن این مساله باشند و اجرای این طرح را ضمانت کنند. 
وزیر خارجه ترکیه در خصوص تخلیه افراد از گذرگاه رفح اظهار داشت: اکنون نزدیک به ۵۰۰ شهروند خارجی از غزه در حال خارج شدن هستند و بهره برداری از مرز رفح تنها در اختیار مصر نیست و اسرائیلی ها هم در آنجا صاحب حرف هستند.
وی در این خصوص ادامه داد: تصمیم گرفته شده است که برخی مجروحین به مصر آورده شوند. در روزهای آینده نیز کمک خواهیم کرد تا شهروندان خارجی از آنجا خارج شوند.
صهیونیست‌ها امروز با شنیدن نام حزب‌الله به وحشت می‌افتند
امیرعبداللهیان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار گفت: ما امیدواریم فورا آتش بس برقرار شود. آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند خواهان نابودی حماس هستند. اما حماس یک جنبش آزادی بخش است. قبلا هم آنها از نابودی حزب الله لبنان صحبت می‌کردند اما امروز آنها با شنیدن نام حزب الله لبنان به وحشت می افتند. من توصیه می کنم مسیری که قبلا آزموده شده را دوباره امتحان نکنید.
وی در خصوص پیامدهای عدم توقف جنگ نیز گفت: پیامدهای سختی در انتظار دشمن است و آنها قادر به تحمل تبعات آن نیستند. اینجا منطقه ماست خانه ماست و در تامین امنیت منطقه و خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم.
ایران از هر ابتکاری برای توقف جنگ حمایت می‌کند
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص فرمول کشورهای ضامن که ترکیه مطرح کرده است، گفت: ما از مواضع قوی جناب آقای اردوغان و احساسات ارزشمند مردم ترکیه تشکر می‌کنیم.
وی گفت: ما با آقای فیدان در خصوص ایده و ابتکار کشورهای ضامن گفت‌وگو کردیم. ما از هر ابتکاری برای توقف جنگ حمایت می‌کنیم اما باید تاکید کنم  کشورهای جهان شاهد تداوم نسل کشی هستند.
وی ادامه داد: فرمانده سنتکام و فرمانده نیروی زمینی ارتش آمریکا در اتاق مشترک جنگ قرار دارند، پس وظیفه ما در وهله اول تحریم کالاهای اسرائیلی است و باید نسبت به ارسال سوخت به اسرائیل حساسیت نشان دهیم. وظیفه دوم فراهم کردن مقدمات برای تشکیل دادگاه برای عاملان نسل کشی مردم فلسطین است. جنگ افروزان برای تضمین ثبات و صلح منطقه محاکمه شوند.
  • نویسنده :
  • منبع :