19 دی: وزیر امور خارجه گفت: رئیس جمهور ترکیه با ایده آیت‌الله رئیسی برای برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی موافق کرده است.
حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه شب در پایان سفر منطقه‌ای خود به قطر و ترکیه در جمع خبرنگاران افزود: در قطر و ترکیه ماموریت ما این بود که پیرو رایزنی‌های دکتر رئیسی با مقامات و سران کشورهای مختلف اسلامی و عربی ایده برگزاری فوری نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی را پیگیری کنیم. در این سفر این ایده به مقدار زیادی به پیش رفت. امیدواریم بتوانیم در عربستان سعودی که ریاست دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی را بر عهده دارد این نشست را در آینده نزدیک برگزار کنیم.
وی ادامه داد: در قطر در دیدار با جناب امیر و وزیر و امور خارجه و نخست وزیر قطر موضوع ابتکارات سیاسی در دستور کار مشترک قرار داشت.
امیرعبداللهیان بیان کرد: طرحی مطرح است که چند روزی آتش‌بس موقت برقرار شود و در سایه این آتش بس موقت کمک‌ های انسان دوستانه به شکل گسترده وارد غزه شود. همچنین شاهد تبادل آزادی اسرا غیرنظامی از دو طرف باشیم که شامل آزادی همه فلسطینی‌ها در بند در زندان‌های رژیم صهیونیستی که خانم هستند انجام شود.
وزیر امور خارجه افزود: در واقع زنان و کودکان و نوجوان و کسانی که در یک محدوه سنی خاص هستند مورد بررسی قرار گرفت که در این چارچوب انجام شود. البته صهیونیست‌ها و رژیم اسراییل با این موضوع بازی می‌کنند. همین‌طور که امروز در مصاحبه مشترک با آقای هاکان فیدان بر این نکته تاکید کرده‌ام و در قطر آقای اسماعیل هنیه گفته‌اند بر اساس آماری که در اختیار دارند تا کنون حدود پنجاه نفر از اسرایی که در اختیار مقاومت در غزه بودند در بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی کشته شدند.
وی ادامه داد: برخی از این اسرا در زیرزمین بیمارستان‌ها نگهداری می‌شدند که احتمال داده می‌شد بیمارستان دیگر امن‌ترین جا است و مورد حمله قرار نمی‌گیرد چه در بیمارستان المعمدانی یا سایر حملات که به بیمارستان داشتند این افراد کشته شدند.
وزیر امور خارجه گفت:‌ در خصوص آتش بس موقت هنوز ابتکاراتی در قطر در حال پیگیری و دنبال شدن است اما صهیونیست‌ ها به دلیل سرگیجه ای که مبتلا شدند و شوکی که به آنها وارد شده فقط دیوانه‌وار زنان و کودکان و غیرنظامیان را بمباران می‌کنند.
امیرعبداللهیان افزود:‌ تلاش صهیونیست‌ها طی سه روز گذشته‌ برای ورود زمینی به غزه ناکام ماند. شب شب گذشته در گفت وگویی که با آقای اسماعیل هنیه و رهبران سیاسی حماس داشتم در جریان جزییات وضعیت میدان قرار گرفتیم.
مقاومت توانست نیروی و توان خودش را به خوبی حفظ کند
وی گفت: آقای اسماعیل هنیه گفت آمادگی داریم ماه‌ها و زمان طولانی مبارزه و جنگ در مبارزه با اشغالگری به‌طور رو در رو با رژیم اسرائیل ادامه بدهیم اما موضوع کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان در واقع از صحنه نبرد جدا شود.
امیرعبداللهیان افزود: امروز هم در ترکیه در دیدار با آقای اردوغان و آقای هاکان همه ابعاد تحولات فلسطین و غزه مورد توجه قرار گرفت و آقای اردوغان با ایده دکتر رئیسی برای برگزاری فوری یک نشست در سطح سران کشورهای اسلامی موافقت داشته‌ تأکید کرد تلاش خواهد کرد که بتوانیم در این چارچوب، اقدامات لازم را به عمل بیاوریم.
وزیر امور خارجه گفت: اما در عین حال ضمن اینکه ابتکارات و راه‌حل‌های سیاسی برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی و حتی سران کشورهای عربی در دستور کار قرار دارد مقاومت هم به مقتضیات شرایط و در صورت ادامه وضعیت کنونی و تداوم حملات تصمیمات مقتضی را در زمان خود اتخاذ خواهد کرد و بر اساس آنچه که از مقاومت دریافت کرده‌ایم و جلسات و ارتباطاتی که بین سران مقاومت هست در صورت ادامه حملات و قتل عام و نسل‌کشی در غزه مقاومت تصمیم مقتضی و مناسب خود را در سایر جبهه‌ها خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: امیدواریم که در ساعات آینده شاهد تحقق تلاش‌ها برای توقف فوری جنایات جنگی اسراییل علیه غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری و ارسال مستمر و گسترده کمک‌های انسانی و متوقف کردن کوچ اجباری ساکنان غزه باشیم.
  • نویسنده :
  • منبع :