19 دی: سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از تلاش و همراهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پیشبرد پروژه مترو قم با وجود مشکلات مختلف این پروژه گفت: رییس جمهور و وزیر کشور پیگیر راه‌اندازی مترو قم هستند و به زودی تکمیل فاز دوم خط مترو به مناقصه گذاشته خواهد شد.
روح‌الله امراللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: در سال‌های پایانی دهه ۸۰ دو پروژه با فاصله زمانی اندک در سازمان قطارشهری قم کلید خورد: "مونوریل" و "مترو" و هر دو در قالب قرارداد EPC  بود که با توجه تغییرات قیمتی سال‌های ۹۱ و ۹۲ و تغییرات نقشه‌ها، احجام و مقادیر ادامه فرایند آن‌ها با چالش روبرو شد. پیمانکار مونوریل به صورت مشارکتی با بخش خصوصی بود که در تغییرات نتوانست شرایط کار را ادامه دهد، اما پیمانکار مترو "مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)" بود که با وجود شرایط پیش آمده (تغییرات قیمت ارز در سال‌های ۹۷ تا ۹۹) فارغ از در نظر گرفتن انتفاع مالی از پروژه مترو همچنان کنار مدیریت شهری قم پروژه مترو را ادامه داده است که این همراهی شایسته تقدیر است.
وی اضافه کرد: امروز به جز تکمیل چند ایستگاه الباقی فاز یک پروژه مترو تکمیل است و حدود ۹۰درصد تونل فاز دوم هم احداث شده است.
سخنگوی شورای شهر قم گفت: با توجه به اینکه اعتبارات تخصیصی این پروژه ها دولتی و یا اوراق مشارکت (اعتبارات عمومی) است به همین علت همه فرآیندهای مالی توسط دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به صورت مستمر در فرآیند بررسی قرار دارد.
امرالهی در ادامه تصریح کرد: کتابچه‌ای از مستندات و مغایرت‌های پروژه مونوریل توسط سازمان قطار شهری در دوره شورای شهر پنجم تدوین شده و در اختیار شورای شهر و مراجع حاکمیتی و نظارتی قرار گرفت، درخصوص پروژه مترو هم تغییرات در اسکوپ کاری، طول خط و ... در اختیار مراجع نظارتی موجود و مورد بررسی و پیوسته در حال ارزیابی است به همین علت بیشتر اعضای شورا ضرورتی برای تحقیق و تفحص نمی‌بینند.
امرالهی در خصوص وضعیت دستگاه حفاری مترو بیان داشت: انتقال TBM نیز موضوع جدیدی نیست در دوره پنجم شورای اسلامی شهر قم توسط اعضا این موضوع مورد مطالبه قرار گرفت، در مجمع نمایندگان مجلس استان قم هم پیگیری شد، در نهایت با توجه به عدم امکان تامین مالی شروع خط دوم پروژه مترو و حجم بالای پروژه‌های  عمرانی شهر در سال‌های ۹۷و ۹۸ و ۹۹ شروع احداث خط دوم به تعویق افتاد و عملا خروج دستگاه حفار تعیین تکلیف شد.
وی در پایان اشاره کرد: هماهنگی‌های بسیاری توسط اعضای شوراهای شهر با حمایت جمع نمایندگان مجلس استان قم برای تکمیل پروژه‌های مونوریل و مترو تا امروز صورت گرفته و با حمایت‌های ملی اولین فاز خط مترو شهرقم به سرانجام رسیده است، رییس جمهور و وزیر کشور پیگیر راه اندازی مترو قم هستند و به زودی تکمیل فاز دوم خط مترو به مناقصه گذاشته خواهد شد و زایران و مجاوران حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران از این ظرفیت برخوردار خواهند شد.
  • نویسنده :
  • منبع :