19 دی: وزیر نیرو گفت: میزان برداشت آب‌های زیرزمینی ۹۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر و ۴۰ درصد بالاتر از استاندارد جهانی است از این رو باید در این زمینه به نوعی طبیبانه عمل کنیم.
علی اکبر محرابیان در نشست علنی امروز دوشنبه ۱۶ آبان مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس ارزیابی و شناسایی دقیقی که صورت گرفته با نصب کنتور حجمی و هوشمند بیش از ۸۰ درصد کشاورزان حقوق خود را رعایت می‌کنند و ما با ۲۰ درصد از افراد مواجه هستیم که بیشتر از پروانه خود برداشت می‌کنند و بعضا به ۱۱ برابر ارقام مندرج در پروانه می رسد.
وی یادآورشد: طی ۴۰ سال گذشته سرانه مصرف آب هر ایرانی ۳۶۰۰ متر مکعب بود که امروز به ۱۲۰۰ متر مکعب کاهش یافته است.
وزیر نیرو در موافقت با بند «ب» اصلاحی ماده ۳۹ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق اظهار کرد: با استفاده از آب نامتعارف مانند آب دریا، بازچرخانی، آب مجازی یا پساب برای صنایع در حال تأمین آب هستیم اگر جایی امکان استفاده از آب نامتعارف نباشد، از روش های فعلی تأمین آب برای صنایع آب بر استفاده می کنیم.
محرابیان همچنین گفت: طی ۴۰ سال گذشته سرانه مصرف آب هر ایرانی ۳۶۰۰ متر مکعب بود که امروز به ۱۲۰۰ متر مکعب کاهش یافته است میزان برداشت آب‌های زیرزمینی ۹۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر است، در حالی که استاندرد دنیا ۵۰ درصد است لذا ما ۴۰ درصد اضافه برداشت در این بخش داریم و باید به نوعی در این زمینه طبیبانه عمل کنیم. بر اساس ارزیابی و شناسایی دقیقی که صورت گرفته باید گفت با نصب کنتور حجمی و هوشمند بیش از ۸۰ درصد کشاورزان حقوق خود را رعایت می‌کنند و ما با ۲۰ درصد از افراد مواجه هستیم که بیشتر از پروانه خود برداشت می‌کنند و بعضا به ۱۱ برابر ارقام مندرج در پروانه می رسد.
وی افزود: باید گفت این حکم مربوط به دشت های بحرانی است نه همه دشت‌ها، بنابراین با نصب شمارشگر و کنتورهای هوشمند این مشکل را برطرف کنیم البته تا ۴۰ درصد اضافه برداشت هم مشمول این حکم نمی‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :