19 دی: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و رییس جمعیت هلال احمر با برشمردن موارد نقض حقوق بشر توسط صهیونیست ها علیه مردم فلسطین و شهادت و زخمی شدن بیش از 40 هزار نفر در حملات اخیر این رژیم به نوار غزه، از گردآوری مستندات لازم برای اعلام جرم علیه رژیم صهیونیستی خبر دادند.
کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست "واکاوی نقش حقوق بین‌الملل بشردوستانه درخصوص فجایع غزه نقض‌ها و راهکارها"، با اشاره به تداوم جنایات صهیونیست ها علیه غیرنظامیان در نوار غزه گفت: رژیم صهیونیستی در انجام این جنایت ها که ریشه ۷۵ ساله دارد، تنها نیست و نباید اجازه دهیم این حقیقت به فراموشی سپرده شود.
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی ظرف یک ماه گذشته انواع جنایات را در نوار غزه مرتکب شده است، اظهار داشت: این اقدامات رژیم صهیونیستی جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی، نسل زدایی و پاکسازی نژادی و قومی است.
معاون امور بین الملل قوه قضاییه مصادیق انجام جنایات از سوی رژیم صهیونیستی را متعدد دانست و گفت: تا کنون ۴۰ هزار نفر در نوار غزه شهید یا مجروح شده‌اند که بیش از ۱۰ هزار نفر از این افراد شهدا هستند.
وی با تاکید بر اینکه جنایات رژیم صهیونیستی تاریخ ۷۰ ساله دارد و نباید در این دوران و در عصر اطلاعات اجازه فراموش شدن این جنایات و فجایع را بدهیم، ادامه داد: جنایات رژیم صهیونیستی محدود به روزهای گذشته نیست و با بیش از ۷۰ سال جنایت، کشتار صدها هزار نفر و آوارگی میلیون ها نفر مواجه هستیم.
وی یادآور شد: اگر وضعیت فعلی فلسطین و نوار غزه بررسی کنیم باید حتما جنایات عظیم گذشته را هم مد نظر داشته باشیم و امروز که ما شاهد این جنایات هستیم، آیا رژیم صهیونیستی در این جنایات تنهاست؟
غریب آبادی افزود: رژیم غاصب اسرائیل در ابن جنایت از حمایت همه جامعه آمریکا برخورد است، دولتی که خود را حامی حقوق بشر معرفی می کند به جای محدود کردن این حملات تمام قد به حمایت از این رژیم پرداخته در حالی که از دیگران می خواهد خویشتنداری کنند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با طرح این سوال که از منظر حقوقی در چنین شرایطی چگونه باید به بحث دفاع مشروع نگاه کرد، اظهار داشت: طبیعی است مردمی که بیش از هفت دهه تحت محاصره و کشتار بودند حق دفاع مشروع دارند. در حالی که رژیم صهیونیستی جنایات خود را به نام دفاع مشروع انجام می دهد، باید پرسید پیش زمینه اقدام هفتم اکتبر حماس چه بود؟
وی خاطر نشان کرد: حق مردم بی دفاع فلسطین است که از خود دفاع و متجاوز را از قلمروی اشغالی بیرون کنند و از منظر حقوقی هیچ حقی برای اسرائیل نیست.
غریب آبادی ادامه داد: رژیم اسرائیل انواع جنایات را در این مدت انجام داده است؛ نقض حقوق بشر، اعلام جنگ علیه بشریت، نسل زدایی و پاکسازی قومی و کشتار غیر نظامیان از جمله مصادیق جنایات این رژیم اشغالگر است.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در غزه کشته و بیش از ۳۰ هزار نفر زخمی شده‌اند که بیش از ۷۰ درصد آنان زنان و کودکان هستند.
معاون بین‌الملل قوه قضاییه با اشاره به استفاده از سلاح‌های ممنوعه در حملات صهیونیست‌ها که تاثیر فجیعی بر بدن زخمی ها می گذارد، محاصره و حبس جمعیت در حالی که خدمات اولیه را قطع کرده‌اند و اجازه ورود کمک برای مردم را نمی دهند، محرومیت از دسترسی به غذا و دارو را از دیگر مصادیق نقض حقوق بشر در نوار غزه اعلام کرد.
وی با بیان اینکه حقوق بشر دوستانه چند هدف را دنبال می کند و در پی محدود کردن جنگ، کمک به کاهش درد و رنج جنگ زدگان و انتقال کمک های بشردوستانه‌ است، افزود: یکی از موارد مدرج در حقوق بشردوستانه پرهیز از حمله به غیر نظامیان است در حالی که اسرائیل جنایتکار همه مفاد کنوانسیون های چهارگانه ژنو رل کاملا نقض کرده است.
غریب آبادی گفت: در این مدت شاهد نقض انواع حقوق بین الملل، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه هستیم و رژیم صهیونیستی اعتبار همه سازمان های بین المللی را نقض کرده و هیچ حیثیتی برای سازمان های جهانی باقی نگذاشته است.
وی یادآور شد: بیش از ۳۰ روز از این درگیری ها گذشته و هنوز جلسه فوری شورای امنیت برای جلوگیری از ادامه این جنگ تشکیل نشده است؛ باید پرسید آیا واقعاً این قوانین و معاهدات بین المللی موفق بودند؟ نه. اکنون نوار غره صحنه بزرگ نقض قوانین بین المللی است.
غریب آبادی بیان کرد: ما از جامعه ببن المللی ناامید هستیم و انتظارمان از کشورهای اسلامی و سازمان های مربوطه بالاست؛ آنان باید اختلافات سیاسی را کنار بگذارند زیرا اینجا با جان مردم سر و کار داریم و اکنون باید با این جنایات مقابله کرد.
وی تاکید کرد: نبابد اجازه دهیم این جنایات فراموش شود؛ تلاش می‌کنیم شبکه بین المللی از وکلا و حقوقدانان برای طرح دعوا در مجامع قضایی بین المللی تشکیل دهیم.
غریب آبادی افزود: رژیم صهیونیستی عضو هشت معاهده حقوق بشر بین المللی است که اجازه می دهد برخی اعضا علیه کشور و حکومت ناقض اعلام جرم کنند و حتی درخواست ریاست برخی از این کنوانسیون ها را داده در حالی که خود عامل بزرگترین جنایت علیه بشریت است.
  • نویسنده :
  • منبع :