19 دی: رئیس انجمن چشم پزشکی ایران گفت: پیوند قرنیه از طریق بانک چشم و مرگ مغزی در کشور انجام می‌شود و آگهی فروش قرنیه برای پیوند از فرد زنده شایعه است و چنین چیزی وجود ندارد.
محمود جباروند روز شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: سالانه برای حدود یکهزار و ۵۰۰ بیمار در کشور پیوند قرنیه انجام می‌دهند و جراحی‌های چشم پزشکی به خاطر توجه و دانش چشم پزشکان و تجهیزات پزشکی از رتبه بالایی در دنیا برخوردار است و کمبودی در این زمینه نداریم. اکنون بانک‌های چشم فعال است و بافت مورد نیاز در دسترس جراحان قرار دارد.
وی با بیان اینکه پیوند قرنیه انواع مختلف دارد و همه مراکز برای انجام جراحی به لیزر مجهز هستند، ادامه داد: در کشور اعمال پیوند با بهترین روش و قیمت نازل انجام می‌شود در حالی که در کشورهای دیگر صف‌های انتظار برای انجام آن طولانی است.
دبیر بورد چشم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: از کشورهای خارجی به خصوص عراق پذیرش بیمار داریم و با هزینه ۲۵۰۰ دلار پیوند انجام می‌شود.
ضرورت دسترسی مناطق محروم به تجهیزات جراحی چشم
جباروند با بیان اینکه دسترسی مناطق محروم به تجهیزات چشم پزشکی ضروری است، افزود: در مناطق محروم کمبود چشم پزشک نداریم اما باید تجهیزات کافی نیز برای انجام جراحی و پیوند در این مناطق از سوی وزارت بهداشت تامین شود.
وی با بیان اینکه افزایش تعرفه خدمات چشم پزشکی در ارتقای کیفیت تجهیزات موثر است، گفت: دستگاه‌های چشم پزشکی نیاز به نوسازی و تجهیزات روز دارند و ضرورت دارد تعرفه‌های این خدمات از سوی وزارت بهداشت افزایش یابد و پوشش بیمه‌ای مناسب نیز داشته باشد.
جباروند با بیان اینکه کودکان در سنین پایین در مهدهای کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تحت معاینات دید قرار می‌گیرند، اظهار داشت: عیوب انکساری کودکان نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سونامی خشکی چشم در آینده‌ای نزدیک
دبیر ششمین همایش مشترک چشم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران نیز در این زمینه گفت: اکنون در دنیا برنامه منظم برای کودکان به منظور پیشگیری از تنبلی چشم، ۶ ماهگی، سه و پنج سالگی طراحی شده است و ضرورت دارد در کشور نیز عملیاتی شود.
حسین آقایی با اشاره به اینکه خشکی چشم جزو شایعترین بیماری‌هایی است که به دلیل استفاده زیاد از موبایل و رایانه شیوع یافته است، افزود: در آینده نه چندان دور در کودکان با سونامی خشکی چشم مواجه می‌شویم و ضرورت دارد خانواده‌ها نظارت بیشتری برای استفاده از موبایل و رایانه‌ها در ساعات محدود برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در کودکان داشته باشند.
چشم پزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: استفاده از هوش مصنوعی در چشم پزشکی از مسائل روز است و کاربردهای زیادی در چشم پزشکی دارد که در ششمین همایش مشترک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران با موضوع پیشرفت‌ها و چالش‌های درمان بیماری‌های چشم که ۲۴ تا ۲۶ آبان برگزار می‌شود، بحث و تبادل و نظر می‌شود.
محمد مهدی صدوقی افزود: هوش مصنوعی در زمینه تصویربرداری از قرنیه، گلوکوم و موارد تشخیصی کاربرد دارد و در کشور نیز استفاده از آن آغاز شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :