19 دی: نماینده وزیر و مدیرکل هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ماموریت مهم ما پیشگیری از تخلفات است که باید اطلاع‌رسانی شود، گفت: ما در مواجهه با مسائل غیر اخلاقی، بسیار جدی برخورد خواهیم کرد.
حجت الاسلام "سید ابراهیم حسینی" در جمع اعضای هیات رییس دانشگاه یزد افزود: روابط نادرست استاد و دانشجو و عدم رعایت مسائل اخلاقی بسیار آزاردهنده است که مسئولان دانشگاه باید با صراحت این موارد را تذکر دهند.
وی افزود: همه باید بدانند دانشگاه حساب و کتاب دارد و هیات‌های رسیدگی به تخلفات باید از شرف و آبروی دانشگاه صیانت کنند؛ مسائل اخلاقی بسیار مهم است به ویژه استان یزد که دارالعباده و دارالعلم است باید به درستی در این مورد اطلاع رسانی شود.
وی گفت: وجود برخی مشکلات گاهی به دلیل سستی و انفعال در اجرای قانون و گاهی مصلحت‌اندیشی‌های شخصی و سلیقه‌ای است.
وی با بیان اینکه دانشگاه باید با اخلاق و قانون توامان باشد گفت: بدون قانون نمی‌توان دانشگاه را اداره کرد؛ مرز بدویت و جامعه مدنی بحث قانون است، یکی از ویژگی‌های قانون الزام‌آوری و اجبار است.
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های قوانین و مقررات حقوقی ضمانت اجرای آن است یعنی اگر اجرایی نشود به اصطلاح آن قانون روی کاغذ خواهد ماند؛ مجازات‌ها نیز ضمانت اجرا است و این امر باعث می‌شود قانون به درستی اجرا شود.
حسینی افزود: اگر برای تخلفات به طور مرتب تشکیل جلسه دهید و طبق قانون با افراد برخورد کنید، ضمانت قوانینی که گذاشتید اجرا می‌شود؛ تسلط به قانون از سوی اعضای هیات‌ها نکته مهمی است که باید به آن توجه شود و اعضا باید با بررسی تحلیلی رای‌ها را صادر کنند.
حسینی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تاکید کرد: لازم است اعضای هیات‌ها در این کارگاه‌ها حضور فعال داشته باشند و در مورد موضوعات با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند.
وی با بیان اینکه کار هیات‌ها شبه قضا است گفت: کار ما به نوعی داوری و قضاوت است؛ نباید اجازه دهیم به اندازه سرسوزن در حق کسی ظلم شود، نباید به هیچ دلیلی، جفا کنیم، دینتان و آخرتتان را فدای هیچکس نکنید.
این مسئول یادآور شد:‌ باید بین حکم و مجازات با تخلفی که صورت گرفته تناسب باشد گاهی افراط و تفریط صورت می‌گیرد و سلیقه‌ای عمل می‌شود، با افراد متخلف صحبت کنید و حرف‌های او را بشنوید شاید برخی ابعاد پنهان مانده باشد باید با علم کامل رای را صادر کنید.
وی با اشاره به بحث اغتشاشات گفت: ‌شما هیات‌های رسیدگی به تخلفات، بازوان اجرایی رییس و سایر مسئولان دانشگاه هستید باید قدر شما را دانست؛ هیات‌ها مستقل هستند و طبق قانون می‌توانند اقدام کنند، استقلال هیات‌ها بسیار مهم است و باید حفظ شود.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه‌ نظام ما نظام مظلومی است تصریح کرد: اعضای هیات علمی و کارمندان برای ما محترم هستند اما در عین حال در نظام هرکسی یک وظیفه‌ای دارد که باید به آن عمل کند.
وی افزود: آمریکاییها منشوری دارند به نام منشور حقوق و مسئولیت‌های شهروندی که بند اول مسئولیت آن،‌ حمایت و دفاع از قانون اساسی است و در بند دیگر به تعهد هر شهروند و احترام به قانون تاکید کرده است. در همه جای دنیا باید این حقوق و مسئولیت‌ها رعایت شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما باید از انقلابمان پاسداری کنیم گفت:‌ انقلاب ما به سختی به دست آمده است و برآمده از خون شهیدان است نباید اجازه بدهیم و سکوت کنیم در برابر کسی که به پایه‌های این نظام ضربه می‌زند.
حسینی تاکید کرد:‌ مجموعه مدیریت دانشگاه با همکاری معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی باید موارد قانونی مهم را در فضایی مثل اتوماسیون اطلاع‌رسانی کنند تا آگاهی حاصل شود.
  • نویسنده :
  • منبع :