19 دی: مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم بر لزوم مقاوم‌سازی، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی تاکید کرد و گفت: استان قم دارای 28 گسل است که 11 مورد از آنان فعال است.
محسن اروجی در گفت‌وگو با خبرنگاران به بیان وضعیت ۱۱ گسل فعال قم و ۲۸ گسل در اطراف قم پرداخت و گفت: قم با خطر نسبی بالا در نقشه لرزه ‌خیزی قرار دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم اصلی‌ترین راهکار برای کاهش خسارت زلزله را مقاوم‌سازی، رعایت آئین‌نامه‌ها و نکات ایمنی در مباحث ساختمانی دانست و افزود: این موارد باید در طراحی، نظارت و اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی به صورت جدی لحاظ شود.
وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری اظهار کرد: در این زمینه قانون مدیریت بحران و آئین‌نامه‌های اجرایی، سند پیشگیری و کاهش خطر، سند آمادگی مقابله، سند بازسازی و سند آموزش و مدیریت رسانه تدوین شده و در حال اجراست. 
اروجی با اشاره به زلزله ۴/۳ ریشتری قم که ساعت ۱۷:۱۷:۵۵، ۱۸ آبان‌ماه به مرکزیت سلفچگان رخ داد، تصریح کرد: بلافاصله پس از زمین‌لرزه، دستگاه‌های اجرایی و امدادی به حالت آماده‌باش در‌آمدند و نیروهای واکنش سریع نیز به منطقه اعزام شدند. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم ادامه داد: به دستور استاندار قم، جلسه مدیریت بحران بخش سلفچگان با حضور فرماندار قم، بخشدار و همچنین نیروهای امدادی تشکیل شد و کانون زلزله و تک‌تک روستاهای نزدیک گسل مورد بررسی قرار گرفت.
وی بیان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل مقاوم سازی، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی و اعطای وام و تسهیلات به مردم و فرهنگ‌سازی در روستاها خسارتی متوجه روستاها نشد؛ اما برای ریشترهای بالا باید استحکام و آمادگی لازم وجود داشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :