19 دی: معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه قطعنامه نشست سازمان همکاری اسلامی فاقد هرگونه پانوشت است، توضیحاتی را نسبت به تحفظات ایران نسبت به قطعنامه صادره در نشست ریاض ارائه کرد.
رضا نجفی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به اینکه چرا به‌رغم اعلام تحفظ ایران در نشست وزرا در خصوص بندهایی از قطعنامه، اما اسم ایران در پانوشت قطعنامه همانند عراق و تونس درج نشده، گفت: تصویر قطعنامه‌ای که به زبان عربی توسط برخی منابع خبری به اشتباه به عنوان قطعنامه OIC منتشر شده و ابهاماتی را ایجاد کرده، متعلق به سایت اتحادیه عرب و در قالب فرمت و رویه قطعنامه‌های آن اتحادیه است و قطعنامه سازمان همکاری اسلامی امروز منتشر شده و در سایت سازمان قرار گرفته که فاقد هرگونه پانوشت است.
معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: اصولا فرمت قطعنامه‌های سازمان همکاری اسلامی حاوی پانوشتی که تحفظ اعضا را درج کند نیست و در ۵٠ سال گذشته سابقه نداشته که تحفظ اعضا ذیل قطعنامه درج شود و همواره تحفظات در گزارش نهائی اجلاس درج می‌شود.
نجفی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته که نسبت به موضوعاتی همچون راه حل دو دولتی تحفظ داشته، تحفظات خود را همانجا در جلسه وزرا در ریاض توسط اینجانب اعلام کرد که در گزارش نهایی به همراه سایر ملاحظات کشورمان درج می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بجای پرداختن به حواشی و زیر سوال بردن کار حرفه‌ای و دقیق هیأت جمهوری اسلامی ایران، بهتر است به محتوای قطعنامه که حاوی عباراتی قوی و از جمله بسیاری از پیشنهادت ارائه شده از سوی کشورمان است، پرداخته شود و از جامعه جهانی و کشورها خواسته شود مصوبات اجلاس را سریعتر به اجرا بگذارند.
  • نویسنده :
  • منبع :