19 دی: مدیران شبکه برانداز «من و تو» پس از 14 سال فعالیت با صدور اطلاعیه‌ای و اعلام مشکل در تامین نیازهای مالی از تعطیلی رسمی خود خبر دادند.

براساس اطلاعیه صادر شده توسط مرجان و کیوان عباسی مالکان یهودی-بهایی شبکه «من و تو»، این شبکه از اول ژانویه سال جدید میلادی(2024) به دلیل مشکل در تامین نیاز‌های مالی فعالیتش را متوقف خواهد کرد. 

مدیران این شبکه تلویزیونی در اطلاعیه‌ای که بر روی کانال تگلرامی«من و تو» منتشر شده آورده‌اند که «طی همه این سال‌ها ایده‌های متفاوتی را برای کسب درآمد بکار بردیم اما متاسفانه تا به امروز هیچ یک نتیجه بخش نبوده‌اند با وجود اینکه همواره در حفظ جایگاه خود به عنوان رسانه فارسی زبان ماهواره‌ای برتر به لحاظ تعداد مخاطب موفق بوده‌ایم اما در تامین نیازهای مالی لازم برای ادامه فعالیت تلویزیون در سال‌های پیش رو با مشکلاتی روبه رو شدیم.

در نهایت امروز به این نقطه رسیده ایم

شبکه من‌وتو در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۰ در لندن توسط کیوان و مرجان عباسی تاسیس شد. کیوان عباسی فرزند فریبرز عباسی یکی از بهائیان خارج نشین و از افراد تاثیرگذار تلویزیون پارسی در آمریکا است که بعدها به شبکه ضدایرانی صدای آمریکا پیوست.او در سال ۱۹۹۶ برای ادامه تحصیل به دانشگاه بنگوریون تلاویو رفت و همان‌جا با دختر فرهاد اسکندری از اساتید ایران شناسی دانشگاه حیفا آشنا شد. 

مرجان اسکندری بعدها نامش را به مرجان عباسی تغییر داد. او بعد ها باعث آشنایی کیوان عباسی با رهام هارونی مسئول دفتر یهودیان ایرانی در لندن شد تا این آشنایی در نهایت باعث تاسیس شبکه من‌وتو شد. 

شبکه‌ای که در 14 سال فعالیت خود علاوه بر استفاده از منابع مالی کلان لابی‌های صهیونیسم و همچنین منابع تصویری خارج شده از آرشیو صداوسیما توانست به برنامه‌سازی علیه ایران بپردازد و حالا مدیران آن در بیانیه‌ای 5 صفحه‌ای با ناامیدی از پایان کار این شبکه خبر داده‌اند. جایی که می‌نویسند«ما از امروز وارد مرحله مشورت و در میان گذاشتن موضوع با کارکنان تلویزیون شده‌ایم. می‌دانیم که این دوره برای کارمندان من و تو دوره‌ای سخت است و اطمینان حاصل کردن از برخورداری آن‌ها از همه حمایت‌های لازم برای ما در اولویت خواهد بود 

اما روایت حمید بعیدی‌نژاد سفیر سابق ایران در لندن درباره پشت پرده حمایت مالی از شبکه «من و تو» نیز خواندنی است. 

سفیر سابق ایران در لندن سال ۱۳۹۸ با انتشار یک سند مالی در صفحه توئیتر خود نوشته بود «شبکه «من و تو» از طریق تزریق اموال به غارت رفته ملت ایران توسط خانواده پهلوی اداره می‌شود به دستگاه تبلیغاتی آنها مبدل شده است».

در جنگ رسانه‌ای امروز شبکه «من و تو» یکی از حدود ۱۷ هزار شبکه ماهواره‌ای باز و بدون محدودیت در حال فعالیت است. شبکه‌ای که هرچند از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ بنابر ادعای مالکانش به تاریخ خواهد پیوست اما همین امروز ۳۸۰ کانال خاص موسیقی، ۲۵۲ کانال کودک و نوجوان و ۷۴ شبکه مد به زبان فارسی در حال فعالیت هستند که بیش از ۴۰ شبکه مشخصا اهداف سیاسی-اجتماعی را دنبال می‌کنند. 

دکتر امید کبیری کارشناس و تحلیلگر رسانه در تحلیل رفتار مدیران شبکه «من و تو» می‌گوید که «نکته قابل تامل در اطلاعیه مدیران شبکه «من و تو» این است که چنین رفتاری پیش از این بارها و بارها از سوی شبکه‌های ورشکسته فارسی‌زبان خارج از کشور تکرار شده و هرگاه کفگیر این رسانه‌ها به ته دیگ خورده با روی آنتن بردن برنامه‌هایی به جمع‌آوری کمک مالی برای بقاء پرداخته‌اند 

این کارشناس رسانه معتقد است که «با توجه به سبک و سیاق متفاوت مدیران این شبکه در برنامه‌سازی شاید اینگونه مطالبه پول را در کلاس خود نمی‌بینند و ترجیح داده‌اند با راه‌اندازی یک بازی احساسی، منابع مالی جدیدی برای خود تامین کنند 

دکتر ایمان شمسایی کارشناس و تحلیل‌گر ارشد حوزه رسانه نیز در این زمینه معتقد است که «به‌نظرم دلیل اصلی تعطیلی شبکه من و تو پایان ماموریت آن است، این شبکه برای بزک کردن نظام سلطه در جامعه ایرانی تاسیس شد. امروز با وجود همکاری عیان آمریکا با رژیم صهیونیستی و انزجار تمامی اقشار مردم از این رژیم و همچنین شکست و پایان اعتبار این شبکه برای مخاطبانش در شورش زن، زندگی، آزادی دیگر این ماموریت غیر قابل تحقق است

  • نویسنده :
  • منبع :