19 دی: مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: در هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، عضویت در کتابخانه های عمومی سراسر استان به صورت رایگان انجام خواهد شد.
مهدی توکلیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: علاقه مندان می‌توانند جهت عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان قم از تاریخ ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه با مراجعه به پرتال کتابخانه های عمومی به نشانی www.samanpl.ir کد عضویت رایگان دریافت کنند.
توکلیان مهلت اعتبار و استفاده از کد عضویت رایگان را یک ماهه بیان و تاکید کرد: افرادی که کد عضویت رایگان دریافت کردند تا ۲۴ آذرماه ماه مهلت دارند در یکی از کتابخانه های عمومی استان به صورت رایگان ثبت نام کنند.
برگزاری ۲۶۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های قم
وی همچنین گفت: همزمان با هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ۲۶۰ برنامه فرهنگی به همت کتابداران کتابخانه های عمومی استان با حضور گروه های سنی برگزار می شود.
توکلیان اضافه کرد: شعار ملی سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، «آینده خواندنی است» است.
وی با اشاره به رونمایی از چندین کتاب تازه نشر همزمان با هفته کتاب، بیان کرد: رونمایی از کتاب «سرزمین نور های خوشحال» و تقدیر از اعضای کتابخوان کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای از جمله برنامه های مذکور است.
وی تصریح کرد: رونمایی از کتاب های «ماجرای عجیب در بغداد» که روایتی از زندگی بهلول عاقل است نیز روز سه شنبه در کتابخانه عمومی شهدای نوبهار برگزار می شود.
به گفته توکلیان رونمایی از کتاب «قصه های روشا» که توسط عضو ۹ ساله کتابخانه مرکزی استان نگارش و تصویرگری شده در روز پنجشنبه در محل کتابخانه مرکزی قم از دیگر برنامه های فرهنگی هفته کتاب در این استان است.
وی ادامه داد: ویژه برنامه آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان قم نیز روز ۲۸ آبان ماه با حضور کتابداران، فعالان فرهنگی و مسئولان استانی با تقدیر از اعضای کتابخوان، کتابداران، خیران، مروجان فرهنگ کتاب و کتابخوانی و خبرنگاران ترتیب می یابد.
کتاب «آقا مهدی» از مجموعه «قهرمان من» در خصوص زندگی شهید مهدی زین الدین نیز از دیگر برنامه های فرهنگی است که توکلیان به آن اشاره و بیان کرد: رونمایی از کتاب «اولین برف» که روایت داستانی از زندگی اولین شهید نوجوان انقلاب اسلامی است نیز در این هفته برگزار می شود
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم همچنین برگزاری ژورنال کلاب با موضوع خدمات کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی با همکاری دانشگاه قم را پایان بخش برنامه های هفته کتاب در این استان خواند.
بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب در کتابخانه های عمومی استان
وی از اجرای طرح بخشودگی جرائم دیرکرد به شرط عودت کتاب های امانتی همزمان با هفته کتاب خبر داد و افزود: طرح بخشودگی جرائم دیرکرد به شرط عودت کتاب های امانتی برای اعضای کتابخانه های عمومی استان قم در این هفته اجرا خواهد شد.
توکلیان اجرای طرح بخشودگی جرائم را از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه برشمرد و گفت: اعضایی که موعد بازگشت کتاب های آن ها به پایان رسیده و هنوز کتاب های امانتی را در اختیار دارند، می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌ عمومی امانت دهنده، از بخشودگی کامل جرایم دیرکرد برخوردار شوند.
افزایش ۵۷ درصدی میزان امانت کتاب در کتابخانه های عمومی قم
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در ادامه یکی از شاخص های توسعه کتابخوانی را افزایش امانت کتاب عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۴۹ هزار و ۴۳۶ جلد منبع اطلاعاتی شامل کتاب و نشریه توسط گروه های سنی مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان، به امانت رفته که نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته است.
به گفته وی در حال حاضر ۵۵۵ هزار و ۴۰۰ جلد کتاب در موضوع ها و رشته های مختلف در کتابخانه های عمومی استان قم موجود است.
وی بیان کرد: علاقه مندان در هر گروه سنی شامل کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال می توانند با عضویت در کتابخانه ها از این منابع برای رفع نیازهای مطالعاتی خود استفاده کنند.
وی تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان قم را ۴۰ هزار و ۸۱۱ نفر عنوان و بیان کرد: از این تعداد اعضا، ۲۵ هزار و ۳۵۷ نفر را بانوان و ۱۵ هزار و ۴۵۴ نفر را آقایان تشکیل می دهند.
افزایش ۲۰ درصدی مشارکت های مردمی در کتابخانه های عمومی استان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به اهمیت طرح «اهدای کتاب، اهدای دانایی» و لزوم اجرای آن در کتابخانه های عمومی گفت: با هدف ترویج سنت حسنه نیکوکاری و اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی و همچنین غنی سازی مجموعه منابع کتابخانه هر ساله این طرح در کتابخانه ها اجرا می شود.
وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مشارکت های مردمی در سال جاری نسبت به سال گذشته، بیان کرد: امسال ۱۳ هزار و ۲۲۹ کتاب از سوی خیران و واقفان فرهنگی به کتابخانه های عمومی استان قم اهدا شده است.
وی ادامه داد: شهروندان فرهنگ دوست قم می توانند در اقدامی ارزشمند با اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی در ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی و رشد و شکوفایی کتابخانه‌های عمومی سهیم باشند.
افزایش ۲۱ درصدی فعالیت های فرهنگی در کتابخانه های عمومی قم
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم، با برشمردن برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه ها گفت: اجرای برنامه های فرهنگی بر افزایش کارایی و اثرگذاری خدمات کتابخانه ها تاثیر بسزایی دارد و برنامه هایی چون نشست کتابخوان، نقد و رونمایی کتاب، جلسات مطالعاتی و جمع خوانی و نمایشنامه خوانی همواره با استقبال خوبی از سوی مردم همراه بوده است.
وی به اهمیت و ضرورت انجام فعالیت های فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان پرداخت و تصریح کرد: در سال جاری ۲ هزار و ۱۶۲ مورد فعالیت فرهنگی و کتابخوانی در کلیه کتابخانه های عمومی این استان انجام شد که با ۲۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته رو به رو بوده است.
توکلیان افزود: تاکنون ۱۹۴ کارگاه آموزشی با حضور اعضای کتابخانه ها برگزار شده که نسبت به سال گذشته رشد ۵۳ درصدی داشته است.
انجام یک هزار فعالیت فرهنگی با حضور کودکان
توکلیان با اشاره به طیف گسترده مراجعه کنندگان کتابخانه های عمومی بر نقش مهم کودکان در ساخت و توسعه آینده کشور تاکید کرد و افزود: کتابخانه های عمومی با تهیه و ارائه انواع گوناگونی از منابع و انجام فعالیت های مختلف، بستر خوبی در اختیار کودکان قرار می دهد تا لذت مطالعه و دانش و افزایش آگاهی را تجربه کنند.
وی ادامه داد: امسال یک هزار و ۲۰۴ مورد فعالیت فرهنگی و کتابخوانی با حضور کودکان در سطح کتابخانه ها عمومی استان قم انجام شده است.‌
توکلیان خاطرنشان کرد: امیدواریم روند رو به رشد حاضر که نتیجه هم افزایی دستگاه های اجرایی و فرهنگی، واقفین و مردم نیکوکار و همچنین تلاش و اندیشه مدیران فرهیخته در نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابداران متعهد و مسئولیت پذیر بوده است، همواره ادامه یافته و جهش آن برای توسعه هرچه بیشتر کشور عزیزمان، افزونتر شود.
  • نویسنده :
  • منبع :