19 دی: دیپلمات ارشد روس، تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را «ماجراجویی بسیار خطرناک» توصیف کرد و از تهران خواست واکنش مناسب و مسئولانه به آن نشان دهد.

با نزدیک شدن به موعد حضور وزیر خارجه آمریکا در سازمان ملل برای ارائه درخواست بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مجدداً از این اقدام واشنگتن انتقاد کرد.

اولیانوف روز پنجشنبه در صفحه توئیتر با «ماجراجویی بسیار خطرناک» توصیف کردن این اقدام آمریکا، نوشت: «آمریکا در آستانه ارتکاب اشتباهی بزرگ است که می‌تواند اثرات بسیار منفی نه فقط برای آمریکا بلکه برای تمام سازمان ملل متحد داشته باشد. به‌صورت خاص، این می‌تواند به نقطه عطفی برای چنین ابزار موجودی در شورای امنیت به عنوان تحریم‌های ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد تبدیل شود».

وی در توئیت دیگری درباره واکنش‌ها به این اقدام آمریکا گفت: «اقدام آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه که دچار ضعف محاسباتی نیز هست، توصیه‌های زیادی را درباره واکنش احتمالی در پی داشته است. این‌ها امیدبخش هستند. مردم اغلب از به سخره گرفته شدن عقل سلیم متنفر هستند و راه‌های قاطعی برای مقابله با آن پیشنهاد می‌کنند».

این دیپلمات روس در ادامه ایران را به نشان دادن واکنش درخور به این اقدام آمریکا تشویق کرده و نوشت: «با توجه به این ماجراجویی آمریکا با [مکانیسم] ماشه، اعضای برجام باید رویکرد خردمندانه و معقول از خود نشان دهند. این فقط مربوط به روسیه، چین یا تروئیکای اروپایی نیست. میزان زیادی به توانایی تهران برای نشان دادن واکنش مناسب و مسئولانه به این چالش ایجاد شده توسط آمریکا بستگی دارد».

  • نویسنده :
  • منبع : فارس