یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «احتمال گسترش جنگ در خاورمیانه» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

در خبرها آمده بود واشنگتن در پاسخ به ادعای «تشدید اخیر تنش‌ها از طرف ایران و نیروهای نیابتی‌اش در سراسر منطقه خاورمیانه» گام‌هایی برای تقویت «آرایش نیروها» از‌جمله با استقرار تعداد بیشتری از آتش‌بارهای پاتریوت در سراسر این منطقه اتخاذ کرده است. وزارت دفاع آمریکا تعداد آتش‌بارهای جدید سامانه پاتریوت را در غرب آسیا دو برابر کرده است
به نظر می رسدهرچه دایره حمله زمینی اسرائیل در نوار غزه گسترده‌تر می‌شود، خاورمیانه نیز خود را به لبه پرتگاه جنگ فراگیر منطقه‌ای نزدیک‌تر می‌بیند؛ تا جایی که تنها با رصد اخبار و تحولات ۴۸ ساعت گذشته می‌توان سناریوی تعمیم و تسری جنگ به دیگر مناطق غرب آسیا را جدی‌تر از هر زمان دیگری دانست؛ چرا‌که از یک سو تل‌آویو و شخص نتانیاهو فعلا با هرگونه راهکار و تحرک دیپلماتیک، چه از سوی آمریکایی‌ها، چه از سوی قطری‌ها و چه دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، برای برقراری آتش‌بس حتی به صورت کوتاه‌مدت و موقت، مخالف و در حال گسترش آتش‌افروزی‌های خود است و هم‌زمان با آن در سوی دیگر حزب‌الله لبنان حملات خود را از صبح دیروز (دوشنبه) به مناطق شمالی فلسطین اشغالی آغاز کرده و به موازات آن نیروهای مقاومت بامداد دیروز (دوشنبه) پایگاه آمریکا در میدان نفتی «کونیکو» واقع در شرق سوریه را با ۱۵ راکت هدف حمله خود قرار داده‌اند. به گزارش المیادین، این عملیات که انفجارهای متعددی را به دنبال داشت، در پاسخ به حمله هوایی آمریکایی‌ها در سوریه انجام شد و در پی آن چهار سرباز آمریکایی کشته شدند.
وزیر دفاع آمریکا هم در کنفرانس مطبوعاتی در سئول و ساعاتی پس از حملات هوایی بامداد دوشنبه آمریکا در سوریه، از احتمال حملات بیشتر علیه گروه‌های سوری به ادعای وی مرتبط با ایران خبر داد. آستین در نشست مطبوعاتی در سئول در جمع خبرنگاران دست به تهدید زد و گفت: «این حملات باید متوقف شوند و در صورتی که متوقف نشوند ما تردیدی برای انجام اقدامی ضروری و لازم نخواهیم داشت تا از سربازان خود محافظت کنیم». حملات بامداد دوشنبه، سومین واکنش نظامی و میدانی آمریکا در رابطه با حملات به مواضع و نیروهای خود در سوریه و عراق از آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنگ حماس و اسرائیل است.
  • نویسنده :
  • منبع :