19 دی: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نامه ای به دبیر و اعضای شورای نگهبان، خواستار تغییر روش بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد.

متن نامه اسدالله بادامچیان به این شرح است:
حضر ت آیت الله جنتی (دامت برکاته) فقهای معظم و حقوقدانان محترم و معزز شورای نگهبان
سلام علیکم
بـا مسـئلت مــزید تـوفیقات و عـمر پـر بـرکـت و مـستـدام هـمه بـزرگواران 
انتخابات مجلس خبرگان و مجلس محترم شورای اسلامی در اسفند ۱۴۰۲ دو رویداد مهم و سرنوشت ساز در گام دوّم انقلاب اسلامی است. ولی امر مسلمین امام خامنه ای (مدظلّه العالی) در رهنمود آغاز سال به امر تحول و نیز مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات اشاره و توصیه فرمودند. حدود ۴۹ هزار در مرحله اوّل برای انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش ثبت نام کردند که این امر بی سابقه ای بود. قانون انتخابات نیز فرصت ۶ ماهه برای بررسی صلاحیت ها را تصویب کرد.
وزارت محترم کشور در بررسی صلاحیت ها حدود ۲۲ هزار نفر واجد شرایط ثبت نام اعلام نمود که رسیدگی و اظهار نظر نهایی به عهده شورای محترم نگهبان خواهد بود.افزایش تعداد داوطلبان در این حد بالا، خود نمونه ای از مشارکت مورد نظر ولایت بود و آنچه مورد توجه است مسئله رسیدگی به صلاحیت این چند هزار نفر است. پیشنهاد این بنده در محضر فقهای معظم و حقوقدانان محترم اینست که در اعلام رد صلاحیت شدگان حرفی نیست، امّا در مورد آنها که صلاحیت و عدم صلاحیت آنها محرز نمی باشد و مشمول عدم احراز صلاحیت می شوند؛ نگرانی دلسوزان نظام و ارادتمندان و وفاداران به انقلاب اینست که اعلام عدم احراز صلاحیت درباره ثبت نام کنندگان، به تعدادی حدود ۲۰ هزار نفر و اعلام چنین رقمی، قطعاً موجب ایجاد فضای منفی در انتخابات آینده و کاهش مشارکت و فضای به شدت منفی علیه آن نهاد حافظ سلامت و امنیت انتخابات و نیز باعث سوءاستفاده گسترده دشمنان و معاندان می شود و همچنین رهنمود رهبر معظم انقلاب که مشارکت بالای مردم در انتخابات است، محقق نمی گردد.
نظر پیشنهادی دوستان در حزب مؤتلفه اسلامی به شرح ذیل تقدیم می شود:
۱. شورای محترم نگهبان اسامی آنان که عدم صلاحیت آنها محرز می شود را اعلام فرماید.
۲. درباره آنان که عدم احرازصلاحیت شان مطرح است و تعداد بالایی هستند، امر را به مردم واگذار نماید. نتایج حاصل از این پیشنهاد چنین می شود:
۱. مشارکت در سطح بالایی قرار می گیرد.
۲. فرصت منفی بافی و تخریب از مخالفان و معاندان گرفته می شود.
۳. برای نظام و شرکت در انتخابات و آزادی انتخابات، زمینه مساعدی ایجاد می گردد.
۴. نارضایتی ثبت نام کنندگان، خانواده ها و طرفداران آن ها پدید نمی آید.
۵. انتخاب نهایی از گستره حضور ثبت نام کنندگان حاصل می شود و این بنفع نظام و در راستای اهداف بیانیه گام دوّم است.
۶. کار برای شورای محترم نگهبان آسان می شود و وقت زیادی از اعضای محترم شورای نگهبان گرفته نمی‌شود.
۷. تاثیری در افراد منتخب نهایی ندارد.
۸. سطح شکایت و اعتراض به نحو چشمگیری کاهش می یابد و این بنفع نظام است.
۹. و سایر موارد مشابهاین نظر پیشنهادی است و بدیهی است که اختیار کامل بر عهده اعزّه فقها و حقوقدانان شورای محترم نگهبان است.
ضمناً چنانچه مشورت یا مذاکره یا ارائه نظرات و توضیح بیشتری را مد نظر داشته باشید آماده حضور و انجام وظیفه هستم.
  • نویسنده :
  • منبع :