19 دی: وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در سفر ژنو با معاون بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل، دبیر کمیته بین‌الملل صلیب سرخ جهانی و کمیساریای حقوق بشر گفت‌وگوهایی مهمی برای جلوگیری از تداوم نسل‌کشی در غزه داشته، تأکید کرد: اتفاق نظر داشتیم باید جنایت علیه غیرنظامیان سریعاً متوقف و مرز رفح بازگشایی شود تا کمک‌های گسترده انسانی وارد غزه شود.
«حسین امیرعبداللهیان» که در پایان سفری سه روزه به سوئیس در فرودگاه ژنو با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: در سفر به ژنو با معاون بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل، دبیر کمیته بین‌الملل صلیب سرخ جهانی و همچنین کمیساریای حقوق بشر گفت‌وگوهای مهمی برای فاصله گرفتن از وضعیت نسل‌کشی در غزه داشتیم و همه طرف‌ها از اقدامات و جنایات صهیونیست‌ها که در ۴۰ روز گذشته در غزه و کرانه باختری مرتکب شده‌اند، متأثر بودند.
وی افزود: با حضور حدود ۲۰ سازمان و مؤسسه بین‌المللی بشردوستانه نشستی برگزار شد که همه اتفاق نظر داشتند فجایعی که این ایام در غزه رخ می‌دهد، در تعارض با حقوق بین‌الملل و کشتار جمعی و جنایات جنگی در غزه غیر قابل اغماض است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: همچنین در این دیدارها و گفت‌وگوها اتفاق نظر داشتیم که باید سریعاً جنایت علیه غیر نظامیان در غزه متوقف و مرز رفح بازگشایی شود تا کمک‌های گسترده انسانی وارد این منطقه شود و موضوع کوچ اجباری فلسطینیان به اردن یا مصر که یک مسأله نگران کننده برای جامعه جهانی است نیز، مورد توجه قرار گرفت.
امیرعبداللهیان گفت: درخواست ما از مقامات بین المللی در سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی و سازمان‌های بشردوستانه این بود که باید از حالت انفعال خارج شده و جهانیان شاهد اقدامات جدی و اساسی آنها باشند.
وی ادامه داد: امروز هم گفت‌وگوهایی صریح و روشن و مهم با خانم «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در ژنو داشتیم و به‌خوبی روشن کردیم که شما نمی‌توانید در کنار آمریکا فقط از اقدام حماس سخن بگویید؛ حماس از نظر ما یک جریان و حرکت فلسطینی آزادی‌بخش در برابر اشغالگری است.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما کشتار زنان و کودکان را در هر جای جهان همواره محکوم کرده‌ایم اما سکوت آمریکا و برخی کشورهای غربی نسبت به کشتار بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کودک و چند هزار زن که معنایی جز نسل‌کشی در فسلطین ندارد، قابل تحمل نیست.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: البته من و خانم کولونا اتفاق نظر داشتیم که دامنه جنگ نباید ادامه پیدا کند و بایستی بر ابتکارات سیاسی که برای توقف جنایات جنگی، تبادل اسرا و ارسال کمک‌های انسان دوستانه تمرکز داشت و همه طرف‌ها اهتمام و جدیت لازم را برای توقف این بحران به خرج دهند اما در عین حال هشدار دادیم که در صورت تداوم این وضعیت، هر احتمالی از جمله گسترش بیشتر دامنه جنگ متصور است.
  • نویسنده :
  • منبع :