۱۹ دی: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر همگانی برگزار شدن برنامه‌های قرآنی از جمله محفل تأکید کرد و گفت: میزان پیگیری مخاطبان از برنامه محفل بیش از دیگر برنامه‌های قرآنی بوده است.
به گزارش خبرنگار ۱۹ دی، علیرضا معاف شنبه (۲۷ آبان) در نخستین نشست نقد و ایده‌پردازی نخبگان قرآنی با هدف ارتقای برنامه تلویزیونی قرآنی محفل و پشتوانه‌سازی برای این برنامه که با حضور جمعی از دست‌اندرکاران آن برگزار شد، اظهار داشت: گفت و گوی مفصلی با رئیس صدا و سیما و وحید جلیلی، همچنین رئیس شبکه سوم سیما و تهیه‌کننده برنامه در هفته قبل داشتم. محفل، این پدیده و رویداد مهم تلویزیونی سال گذشته مورد توجه مردم قرار گرفت و دیده شد.
وی افزود: با اتفاقی که در ماه مبارک رمضان افتاد، عنایت قرآن و اهل بیت بیش و پیش از هر چیز شامل این برنامه خوب تلویزیونی شد که صدا و سیما، کنشگران و کسانی که در تدوین و شکل‌گیری این برنامه نقش داشتند، جای تقدیر دارند.
معاف گفت: بر اساس نظرسنجی صدا و سیما، سرانه محفل ۲۰ درصد است و در شرایطی که برنامه‌های تلویزیونی در حال افت است، رضایت‌مندی مردم از محفل در هر دو نظرسنجی رسانه ملی، بیش از ۹۰ درصد و میزان پیگیری مخاطبان از برنامه محفل بیش از دیگر برنامه‌های قرآنی بوده است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال، سالی است که بهار نوروز با بهار قرآنی تلاقی دارد و شاهد میزبانی رسانه ملی از برنامه‌های قرآنی هستیم و امسال فرصت بی‌نظیری در اختیار مجموعه‌ها و فرصتی برای برنامه محفل است که تلفیقی از برنامه‌های مفرح و قرآنی را ایجاد کند.
وی افزود: امسال هم با توجه به تجربه قبلی قرار شد بار دیگر این کار را انجام دهیم. امسال یکی از نقاط کانونی طلایی باید این باشد. ما باید یک بیش‌برآورد و کم‌برآورد از برنامه محفل داشته باشیم و باید از هر دوی اینها پرهیز کنیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: به عنوان جامعه قرآنی باید این برنامه را سردست بگیریم، بگوییم موفق است، برای موفقیت آن تلاش و از آن دفاع کنیم.
وی با انتقاد از افول برخی برنامه‌های قرآنی تلویزیون بیان کرد: ما امواج قرآنی بعد از انقلاب را خیلی قدر ندانستیم. فرصت‌هایی بود که باید از آنها استفاده می‌کردیم. ما باید از فرصت برنامه محفل استفاده کنیم. هر چقدر به این برنامه و ظرفیت موجود توجه شود و مراجعه به موسسات برای تلاوت و آموزش و حفظ بیشتر قرآن بیشتر شود همه بُرده‌ایم.
معاف افزود: برای سال پیش رو تا قبل از بهمن امسال باید برنامه‌ریزی و سوژه‌دهی کنیم. در مدل، سوژه‌ها و قالب کار سوالاتی وجود دارد که مطرح شده و به مجموع اندیشگاهی برای کار کردن روی این سوالات و ارتقای برنامه محفل ارجاع می‌شود.
وی بر همگانی برگزار شدن برنامه‌های قرآنی از جمله محفل تاکید کرد و گفت: خواص تحت هیچ شرایطی راضی نمی‌شوند. در دو سه هفته تا پایان آذر یک روایت مردمی از برنامه محفل را به صدا و سیما ارائه می‌کنیم که یکی از اداره های معاونت و یا اندیشگاه  قرآنی می‌تواند متولی این کار باشد و این سوال‌ها از مردم پرسیده شود که مردم چگونه دیدند و چگونه دوست دارند.

گارد صدا و سیما بعد از سال‌ها شکسته شد
عباس صالح مدرسه‌ای فیلمساز و دبیر مجمع سینماگران خادم قرآن هم گفت: بعد از سال‌ها، گارد صدا و سیما برای چنین برنامه‌هایی شکسته شد. همین گارد باعث شد مردم از تماشای چنین برنامه‌هایی محروم شدند. اگر مراقبت مجدانه نکنیم، این نعمت هم مانند سایر نعمت‌هایی که قدرشناسی نکردیم از بین خواهد رفت.
دبیر مجمع سینماگران خادم قرآن اظهار داشت: از حضور افراد متدین سینما باید استفاده شود. ذهنیت بد نسبت به قرآن باید اصلاح شود. از بخش عمده‌ای از دانش سینماگران خادم قرآن در ترویج برنامه‌های قرآنی استفاده نمی‌شود.
صالح مدرسه‌ای بیان کرد: برندهای سینمای کشور را در حوزه قرآنی داریم و جا دارد از دانش اینها استفاده کنیم و تلفیق این خادمان و تهیه‌ و تولیدکنندگان برنامه‌های قرآنی می‌تواند تحولاتی را در این برنامه به دنبال داشته باشد.

سینماگرانِ پیشکسوتی که تاکنون مفتخر شده اند، تا خادم قرآن لقب گیرند، طبق لیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عبارتند از: «مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، منوچهر محمدی، محمد داوودی، محمد علی باشه آهنگر، سید ناصر هاشم زاده، سید داوود میرباقری، امیرعباس قِلیچ لو، جمال شورجه و عبدالحمید قدیریان».

دعاخوانی به برنامه محفل اضافه شود
حجت‌الاسلام مهدی شجاع مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به برنامه محفل اضافه شود که برای آن سهم مشخصی در نظر گرفته شود، دعاخوانی است. سنت دعاخوانی از سنت‌های اثرگذار در طول تاریخ ما بوده است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه و آگاهی به علم دعاخوانی و آشنایی با موسیقی دعاخوانی افزود: موضوع دعاخوانی با برنامه محفل شکل و سامانی پیدا می‌کند و به جایگاه اصلی خود می‌رسد. کسانی هم که برای برنامه محفل می‌آیند از بین دعاخوان‌های خودمان باشند.

برنامه محفل از مهاجرت برخی ایرانیان جلوگیری کرد
احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی نیز بر ضرورت یافتن سوژه‌های ناب برای برنامه محفل تاکید کرد و گفت: برای این که علاقه عاطفی مخاطبان با قرآن بیشتر شود، اگر محافل انس با قرآن از این نظر اقدام کنند تمام مشکلات جامعه برطرف می‌شود.
وی در پاسخ به این که با طراحی‌های جدید می‌توان شکل برنامه را تغییر داد، اظهار داشت: من در ماه رمضان روزی چهار ساعت در اینستاگرام پاسخگوی سوالات مردم بودم. روزی بین چهار تا پنج ساعت وقت می‌گذاشتم که می‌توانست کتابی از گفته‌ها و خط و ربط محفل ۲ باشد.
وی افزود: کسانی بودند که نسبت به قرآن موضع منفی داشتند با علاقه و محبت که برنامه محفل را می‌دیدند از آن استقبال کردند و حتی کسانی بودند که با دیدن برنامه محفل از مهاجرت به آلمان چشم‌پوشی کردند.
  • نویسنده :
  • منبع :