19 دی: وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی خط ریلی چابهار در سال آینده خبر داد و گفت: در خصوص سیاست‌های توسعه دریامحور اقدامات مناسبی در حال انجام است.
مهرداد بذرپاش در جمع‌بندی نشست مشترک معاونان هماهنگی، امور عمرانی استانداری، مدیران کل راه و شهرسازی و مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای رفع دغدغه زندگی افراد فاقد مسکن، گفت: در موضوع مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن فناوری ساخت، مصالح ساختمانی، نیروی کار متخصص و نیروی کار ماهر، همگی در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه بخش از جمعیت کشور مستأجر هستند، تصریح کرد: همچنان سهم اجاره در سبد خانوار بالاست که باید تلاش کنیم تا با تولید و عرضه مسکن این سهم را در سبد خانوار کم کنیم. اثر تولید مسکن در افزایش تولید ناخالص داخلی بالاست؛ بنابراین با مجموعه راهکارها باید تلاش کنیم تا با تولید و عرضه مسکن ضمن کمک به تامین مسکن مردم، به تعهد دولت جامه عمل بپوشانیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در همراهی مجموعه دولت، میزان تسهیلات از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و سود بازپرداخت نیز از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش یافت.
بذرپاش خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی بر پر رنگ شدن نقش فرمانداران و استانداران در طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت: با بازدیدهای میدانی و تقویت نقش فرمانداران و استانداران اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت می‌گیرد که در اینکار باید اهتمام بیشتری شود.
وی ادامه داد: موضوع بافت فرسوده و ساخت و نوسازی در این بافت‌ها با توجه به اینکه تمامی زیرساخت‌ها را دارد بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین با توجه به اینکه منابع دولت محدود است انتظار می‌رود تا نوسازی بافت فرسوده و ساخت مسکن در این بافت‌ها اولویت باشد. در نوسازی بافت فرسوده، شهرداران پای کار بیایند و این بخش تقویت شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه تامین زمین کارهای خوبی انجام شده است، گفت: سازمان ملی زمین و مسکن و شورای‌عالی شهرسازی و معماری در تامین زمین نهضت ملی مسکن تلاش ویژه‌ای دارند و در اجرای نیز سایر ارکان مسکن وزارتخانه متمرکز هستند.
بذرپاش تامین بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن را کاری مهم عنوان کرد و افزود: تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر با اولویت دنبال شود. ایجاد و احداث ۲۷ شهر ساحلی در نوار جنوبی کشور پروژه مترقی است که بخشی از برنامه‌ریزی‌ها برای مکانیابی، استقرار جمعیت و صنایع در آن انجام شده است.
برگزاری کمیسیون مشترک ایران و امارات برای توسعه روابط دو کشور
وزیر راه و شهرسازی همچنین شب گذشته به‌عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی در مراسم روز ملی امارات متحده عربی از برگزاری سومین کمیسیون مشترک در ابوظبی در هفته‌های آینده برای توسعه روابط دو کشور خبر داد و گفت: امارات سومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی بوده و در عین حال رتبه نخست را در بین کشورهای صادرکننده کالا به ایران کسب کرده است.
بذرپاش تصریح کرد: دو کشور با برخورداری از اشتراکات فرهنگی و دینی و قرار گرفتن در منطقه‌ای بسیار مهم و حیاتی می‌توانند نقش مهمی در معادلات منطقه‌ای داشته باشند.
وی تاکید کرد: خوشبختانه روابط دو کشور در دو سال اخیر به شکل ملموسی در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و گردشگری رو به توسعه بوده و امیدواریم این روند با سرعت و شتاب بیشتری در سال‌های آینده ادامه یابد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت سیزدهم در چارچوب توسعه روابط با همسایگان توجه ویژه‌ای به توسعه مناسبات با دولت و کشور امارات عربی متحده دارد و بر این باور است که همکاری دو کشور علاوه بر تامین منافع ملی و متقابل دو کشور می‌تواند آثار و برکات بسیاری برای ثبات و امنیت کشورهای منطقه و توسعه و افزایش رفاه مردم این کشورها را به ارمغان آورد.
بذرپاش خطاب به سیف محمد الزعابی - سفیر امارات عربی متحده - بیان کرد: عزیمت و استقرار سفرای دو کشور طی یکسال اخیر، تبادل هیأت‌های متعدد سیاسی و اقتصادی و خصوصا برنامه‌ریزی برای دیدار مقامات عالی دو کشور در ماه‌های آینده بیانگر نگاه و رویکرد مثبت و سازنده رهبران دو کشور برای توسعه روابط و اعتماد متقابل شکل گرفته بین دو کشور است.
رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات عربی متحده اعلام کرد: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته امارات سومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی بوده و در عین حال رتبه نخست را در بین کشورهای صادرکننده کالا به ایران کسب کرده است.
به گفته بذرپاش، مجموع مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته ۳۴ میلیارد دلار بوده است که با توجه به ظرفیت‌های موجود دو کشور زمینه را برای سرمایه‌گذاری متقابل در حوزه های مختلف فراهم کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :