19 دی: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه‌ کارون در روزهای آینده، شاهد انجام عملیات خاکبرداری ساختمان اصلی رآکتور خود خواهد بود و بزودی اولین بتن‌ریزی این مجموعه آغاز می‌شود.
محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به موافقت با وزیر علوم قرار شد در پژوهشگاه علوم و فناوری هسته‌ای، پژوهشکده داروهای شیمیایی را راه‌اندازی کنیم. این کار آغاز شده تا بتوانیم با یک فعالیت فشرده تحقیقاتی کل این نوع نیاز کشور را در داخل تولید کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ذخایر غنی‌سازی ایران ۲۲ برابر شده است، اظهار کرد: این امر طبیعی است. ما غنی‌سازی خود را طبق قانون اقدام راهبردی انجام می‌دهیم و گزارش‌هایی که آژانس منتشر می‌کند، مبنایش برجام یا به قول خودشان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. ما در چارچوب پادمان هستیم و آژانس هم بر کار ما نظارت دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین روند پیشرفت ساخت نیروگاه کارون، اظهار کرد: این نیروگاه‌ در روزهای آینده، شاهد انجام عملیات خاکبرداری ساختمان اصلی رآکتور خود خواهد بود. بزودی اولین بتن‌ریزی این مجموعه آغاز می‌شود. در صنعت هسته‌ای اولین بتن برای رآکتور یک نوع رویداد است و انشاءالله همین امسال این اتفاق رخ خواهد داد.
اسلامی درباره احتمال بازگشت بازرسان ممنوع‌شده آژانس به ایران، تصریح کرد: باید از تکرار سیاسی این موضوع پرهیز شود. الان ۱۲۰ بازرس آژانس را تایید کرده‌ایم که به ایران وارد شوند و مجاز هستند تا آژانس از آنان به عنوان بازرس استفاده کند. با کسانی مخالفت کردیم که اولاً سال‌هاست به ایران نیامدند و در ثانی به موجب ماده ۹ اساسنامه ما این اختیار قانونی را داریم که بازرسی که آژانس معرفی می‌کند را بپذیریم یا نپذیریم.
وی تاکید کرد: ما از حقوق قانونی خودمان استفاده کردیم و این کار یک امر بدیهی و واضح است. در همین مدت آژانس ۶ بازرس دیگر معرفی کرده که ما آنان را تأیید کردیم و این یک روال جاری و طبیعی است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: این گزارش دو پایه دارد؛ یکی قطعنامه ۲۲۳۱ است که همان برجام است و به طور طبیعی چون طرفین متعاهد به تعهدات خود عمل نمی‌کنند ما هم طبق قانون اقدام راهبردی عمل می‌کنیم و واضح است که مغایرت‌هایی را بیان می‌کند. نکته دوم هم بخش پادمانی و منع گسترش است که طبق ضوابطی آن را به آژانس گزارش می‌کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :