19 دی: عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: عطاری‌ها نمی‌توانند تحت هیچ شرایطی داروهایی که به هر شکل فرآوری شده در اختیار مشتریان قرار دهند همچنین مردم باید بدانند در صورت مصرف همزمان داروهای گیاهی با شیمیایی امکان تداخل دارویی وجود دارد.
مریم اخگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون اقبال خوبی نسبت به مصرف داروهای گیاهی در کشورها به‌خصوص کشورهای آسیایی از جمله ایران که طب مکمل را در پیش گرفته‌اند، ایجاد شده است؛ هرچند که داروهای گیاهی تقلبی در بازار سیاه وجود دارد و از طریق مردم دست به دست می‌شود.
وی هشدار داد: در مصرف همزمان داروهای گیاهی و شیمیایی ممکن است تداخل پیش بیاید زیرا در آنها مواد موثره‌ای وجود دارد که می‌تواند با داروهای مصرفی شیمیایی تداخل داشته باشد.
عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: این تداخل دارویی به‌خصوص در افراد مسن که دارای فشار خون و دیابت هستند، ممکن است موجب مسمومیت یا گاهی هم موجب مرگ شود.
وی ادامه داد: آنچه در عطاری‌ها به عنوان داروی گیاهی عرضه می‌شود، خلاف قوانین تولید و توزیع دارو است؛ بنابراین عطاری‌ها نمی‌توانند تحت هیچ شرایطی داروهایی که به هر شکلی فرآوری شده در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
لزوم هماهنگی مشخصات دارو با برچسب نصب شده بر روی آن
اخگری با اشاره به تعریف داروی تقلبی از سوی سازمان بهداشت جهانی، گفت: اگر مشخصات دارو با برچسب نصب شده بر روی آن هماهنگی نداشته باشد، دارو تقلبی محسوب می‌شود مثل اینکه در برچسب قید شده باشد که دارو گیاهی است اما در آن مواد شیمایی یافت شود همچنین در دیگر تعریف سازمان بهداشت جهانی درباره داروهای تقلبی آمده است که دارو مورد نظر فاقد مواد موثره ذکر شده در برچسب است به عنوان مثال در برچسب یک دارو به صورت قرص از مواد موثره استامینون نام برده شده در حالی که حاوی این ماده نیست.
۶ تا ۱۰ درصد داروهای موجود و توزیع شده در دنیا تقلبی هستند
عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: داروها در عطاری‌ها بر اساس این تعاریف تقلبی محسوب می‌شوند همچنین ۶ تا ۱۰ درصد داروهای موجود و توزیع شده در دنیا بر اساس این تعاریف نیز تقلبی هستند و البته در ایران این آمار بیشتر است.
داروهای کاهنده وزن حاوی آمفتامین
وی درباره مکمل‌های توزیعی افزود: در بررسی برخی مکمل‌ها مانند داروهای کاهش وزن آمده است که این داروها حاوی آمفتامین هستند که به داروهای گیاهی اضافه شده است که البته در بررسی‌های ما حتی نشان می‌دهد در پودرهای گیاهی مثل آویشن و جعفری نیز این ماده موجود است اما داخل آنها داروهای تهدیدکننده حیات نیز یافت می‌شود که می‌تواند کشنده باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :