19 دی: رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به افزایش تعداد موالید استان قم طی سالجاری گفت: میزان زاد و ولد و همچنین زایمان طبیعی مادران باردار قمی در مقایسه با سال گذشته با شیب ملایمی روبه‌افزایش است.
مهدی مصری در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: طی ۶ماهه امسال یازده هزار و ۱۳۳ نوزاد در قم به دنیا آمده است.
وی اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ هزار و ۴۶۰ واقع تولد در قم ثبت شده بود که امسال شاهد افزایش در این حوزه هستیم که تا نقطه مطلوب فاصله دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اجرای طرح‌های حمایتی دولت مردمی در قانون جوانی جمعیت، اضافه کرد: افزایش زاد و ولد و جوانی جمعیت نقش بسیار ویژه‌ای در توسعه و پیشرفت آینده نظام اسلامی دارد.
وی همچنین اهمیت توسعه زایمان طبیعی و فرهنگ‌سازی آن را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: زایمان طبیعی در حفظ سلامتی و سایر سرفصل‌های سلامتی مادر و نوزاد، موثرتر از روش سزارین است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هم اینک حدود ۴۷ درصد از زایمان‌ها بین مادران باردار استان قم به‌صورت طبیعی انجام می‌گیرد که در این بخش نیز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.
مصری با اشاره به ارزیابی عملکرد متخصص زن و زایمان جهت پیاده‌سازی فرهنگ زایمان طبیعی، خاطرنشان کرد: برای علاقه‌مندی بیشتر مادران باردار به زایمان طبیعی، روش‌های علمی جهت آسایش و حمل وضع مادران باردار در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی قم قرار دارد که استفاده از گازهای بی‌درد از مهم‌ترین آنهاست.
طبق آخرین برآوردها، جمعیت استان قم یک‌میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است.
جمعیت شهری استان قم یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.
جمعیت زنان استان قم ۷۰۹ هزار معادل ۴۹.۴ درصد و جمعیت مردان نیز ۷۲۶ هزار معادل ۵۰.۶ درصد جمعیت این استان را تشکیل داده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :