19 دی: معاون بهداشت وزارت بهداشت، به تشریح تازه ترین اخبار از روند اجرای پویش ملی سلامت در کشور پرداخت.
حسین فرشیدی دوشنبه شب در برنامه صف اول شبکه خبر، گفت: برنامه سلامت خانواده که از شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر از اردیبهشت ۱۴۰۲ شروع شده است، تصمیم گرفته شد با ایجاد دسترسی مناسب برای مردم، افراد را قبل از بیمار شدن پیدا کنیم.
وی افزود: تا زمانی که دیابت و پرفشاری خون عارضه‌ای نداده قابل درمان است.
فرشیدی ادامه داد: از همین رو، پویش ملی سلامت را برای غربالگری پرفشاری خون و دیابت آغاز شده تا سواد سلامت مردم افزایش یابد.
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: دیابت و پرفشاری خون دو عامل عمده در مرگ و میر و افزایش هزینه‌های سلامت به شمار می‌روند.
وی افزود: بیشترین تأثیر در مرگ و میر، همین پرفشاری خون است.
فرشیدی گفت: نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و…، ناشی از پرفشاری خون است.
وی افزود: هدف اول ما این است که بگوییم پرفشاری خون و دیابت مهم است. زیرا، اگر این دو عارضه به موقع تشخیص داده شوند، با درمان‌های غیر دارویی، قابل کنترل هستند.
فرشیدی گفت: کنترل فشارخون باعث کاهش سکته مغزی و نارسایی کلیه خواهد شد.
وی افزود: پویش ملی سلامت شامل جمعیت بالای ۱۸ سال برای اندازه گیری فشارخون و بالای ۴۰ سال برای اندازه‌گیری قندخون ناشتا است.
فرشیدی گفت: ۹۷ درصد جمعیت روستایی ما تحت پوشش خانه‌های بهداشت هستند و در شهرها نیز ۴۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که در ۲۵ هزار فضای فیزیکی می‌توانند فشارخون و قندخون خود را اندازه گیری کنند.
وی افزود: ۷۰ هزار نیروی وزارت بهداشت آماده اندازه گیری فشارخون و قندخون جمعیت بالای ۱۸ سال شهری هستند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در پویش ملی سلامت، حداقل یکبار فشارخون افراد بالای ۱۸ سال و قندخون ناشتا برای افراد بالای ۴۰ سال انجام می‌شود.
وی با اعلام اینکه بیمه‌های ما پای کار هستند، افزود: ایجاد پایگاه‌های سلامت، امکان دسترسی ما به مردم را فراهم می‌کند و در روستاها، شرایط ما بهتر از شهرها است.
فرشیدی گفت: پوشش ما در شهرها زیر ۱۵ درصد است و این وضعیت در شهرهای بزرگ و کلانشهرها خیلی کمتر است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: ما باید مراقب سلامت را به عنوان مشاور سلامت خودمان بشناسیم.
وی افزود: تلاش ما این است که تا پایان سال جاری، ۵۵ میلیون از جمعیت کشور تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار بگیرند و در سال آینده، جمعیت کامل کشور از این برنامه برخوردار شوند.
  • نویسنده :
  • منبع :