19 دی: وزیر امورخارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد که روسیه از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین استفاده می‌کند.
آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در حاشیه نشست ناتو در بروکسل در یک کنفرانس خبری با تاکید بر لزوم ادامه حمایت از اوکراین بار دیگر ادعاهای بی‌اساس و اثبات نشده را مبنی بر اینکه ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، تکرار کرد.
بلینکن بدون ارائه هیچ سندی مدعی شد که اغلب پهپادهایی که در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساخت ایران است.
ادعای بلینکن در حالی مطرح شده که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مورد همکاری‌های نظامی ایران و روسیه و اظهار نگرانی وی در مورد رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران و هشدار این مقام اوکراینی به مقامات غربی و اروپایی در این زمینه تاکید کرد: همانطور که بارها گفتیم ما موضع روشنی در ارتباط با بحث اوکراین داریم و نباید اجازه بدهیم فضاسازی رسانه‌ای در این ارتباط روی مواضع رسمی مقامات اوکراینی تاثیر بگذارد و روابط دو کشور را بیش از این متاثر کند.
وی با تاکید بر اینکه روابط ایران با روسیه در حوزه‌های مختلف نظامی، سیاسی و تجاری در چارچوب منافع دو کشور است و این همکاری‌ها متعارف و شناخته شده است، تصریح کرد: این همکاری‌ها به زیان هیچ کس و هیچ طرفی نیست و متاسفانه برخی در اوکراین و برخی درکشورهای غربی با طرح برخی از ادعاها دنبال منافع خود هستند و جای تاسف دارد که مقامات اوکراین با طرح این ادعاها به دنبال اهداف نظامی، سیاسی و اقتصادی هستند و می‌خواهند کمک‌های نظامی و تسلیحاتی غرب را با طرح این ادعاها به سمت خود جذب کنند.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ما به صراحت گفته ایم که مخالف جنگ، کشته شدن و آوارگی انسان‌ها هستیم. مخالف از بین بردن زیرساخت‌ها هستیم و خواستار توقف جنگ هستیم و بارها این موضوع را اعلام کرده‌ایم و به مقامات اوکراین نیز گفته‌ایم.
کنعانی تاکید کرد: ما علاقه‌مند هستیم که روابط دوستانه‌مان با دو کشور اوکراین و روسیه حفظ شود و همانطور که اشاره کردم روابط ما با روسیه در حوزه‌های مختلف به معنای تقابل با اوکراین نیست.
کنعانی ادامه داد: در مورد پهپادها نیز اعلام کردیم که ما هیچ پهپادی را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ارسال نکرده‌ایم.
  • نویسنده :
  • منبع :