19 دی: رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرد که کشورش قصد دارد یک هیئت بلندپایه برای مذاکره درباره آزادی اتباع فیلیپینی حاضر در کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی که توسط انصارالله توقیف شده را به ایران اعزام کند.
فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین روز پنج‌شنبه طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفت که برای کمک به آزادی ۱۷ دریانورد فیلیپینی هیئتی بلندپایه به ایران اعزام می‌کند.
وی در ادامه این پیام خاطر نشان کرد که به دلیل وضعیت پیش آمده برای این ۱۷ دریانورد فیلیپینی تصمیم گرفته است در کنفرانس روز جمعه تغییرات اقلیمی «کاپ۲۸» (COP۲۸) در دبی شرکت نکند.
رئیس جمهور فیلیپین افزود: امروز جلسه‌ای را برای تسهیل اعزام هیات بلندپایه به تهران با هدف ارائه کمک‌های لازم به دریانوردان‌مان تشکیل خواهم داد.
به نوشته ایندیا تایمز، ۱۷ دریانورد فیلیپینی از جمله خدمه یک کشتی باری متعلق به رژیم صهیونیستی هستند که توسط انصارالله یمن در دریای سرخ توقیف شده است.
انصارالله یمن در ۱۹ نوامبر توقیف یک «کشتی باری اسرائیل» را تایید کردند.
ترزیتا دازا، سخنگوی وزارت امور خارجه فیلیپین به نقل از منابع دولتی گفت که «وضعیت این اسرا خوب است و در نهایت آزاد خواهند شد. تلاش‌ها برای اینکه هر چه سریع‌تر این اتفاق بیفتد، ادامه دارد».
جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز به آزادی بیش از ۱۰ تبعه تایلندی که در جریان عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر، موسوم به «طوفان الاقصی» به اسارت درآمدند، کمک کرده بود.
وزارت امورخارجه تایلند پس از آزادی این افراد از کمک‌های ایران تشکر کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :