19 دی: سازمان هواشناسی کشور با اعلام وضعیت زرد رنگ در خصوص افزایش سرعت وزش باد و افزایش امواج دریا هشدار داد.
سازمان هواشناسی در هشدار هواشناسی دریایی سطح زرد با تاکید بر اعتبار هشدار هواشناسی دریای سطح نارنجی و هشدار دریایی سطح زرد آورده است: زمان شروع این وضعیت جمعه دهم آذرماه تا پایان ظهر شنبه یازدهم آذرماه است. در این وضعیت افزایش سرعت وزش بیشینه باد تا ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بیش از ۱/۵ متر به ویژه در مناطق دور از ساحل استان‌های گلستان و مازندران را داریم‌.
در روز جمعه و شنبه(۱۰ و ۱۱ اذرماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گلستان، مازندران و گیلان، در نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر، خطر غرق‌شدن شناگران و آسیب به تورهای صیادی، شناورهای سبک و تفریحی و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی را داریم. در این وضعیت منع شنا و غواصی و محدودیت در تردد قایق‌های سبک و تفریحی و فعالیت‌های شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بندر و فعالیتهای پشتیبانی صنایع فراساحلی توصیه می شود.
در سامانه دوم افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا را داریم و زمان شروع و پایان آن روز شنبه (۱۱ آذر) است. در این وضعیت تداوم وزش باد شمال غربی (بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۲ نات) و بیشینه ارتفاع امواج در مناطق ساحلی تا ۱/۵ و بویژه دور از ساحل تا ۱/۸ متر را در روز  شنبه ۱۱ آذر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس داریم.
در این وضعیت احتمال آسیب به شناورها به‌ویژه شناورهای تفریحی، سبک، اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی و اختلال موقت در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی پیش بینی شده است.
اجتناب از فعالیت‌های تفریحی، ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی ساحلی و فراساحلی و بویژه فعالیت‌های سکوهای نفتی توصیه شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :