19 دی: معاون ارشد بانک و.ت.ب (ВТБ) که دومین بانک بزرگ روسیه محسوب می‌شود و در تهران دارای دفتر نمایندگی است، اعلام کرد: در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی ( دی‌ماه ۱۴۰۱ - مهرماه ۱۴۰۲)، مبادلات تجاری بین روسیه و ایران نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۰ درصد افزایش یافته است.
الگا باشا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های اخیر روند صعودی خوبی داشته و این وضعیت را همچنان حفظ کرده است.
سرپرست دپارتمان توسعه امور مالی بین‌المللی بانک و.ت.ب یادآور شد: از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی، مبادلات تجاری ایران و روسیه بیش از دو برابر رشد داشت و از ۲.۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۴.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید.
افزایش سهم مبادلات مالی با روبل و ریال
باشا در پاسخ به پرسشی درباره روند بهره‌گیری از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های مربوط به مبادلات تجاری ایران و روسیه اظهار داشت: با توجه به افزایش ۳۰ درصدی مبادلات تجاری دو جانبه، ما شاهد افزایش سهم تبادلات مالی با ارزهای ملی روبل و ریال در تجارت خارجی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از ارزهای ملی در تبادلات مالی بین ایران و روسیه یکی از ابزارهای افزایش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری است.
گسترش شبکه ارتباطات بانکی روسیه با بانک‌های ایرانی
معاون ارشد بانک و.ت.ب در ادامه گفت: این بانک با هدف سرویس‌دهی به این روند رو به رشد تبادلات مالی با ارزهای ملی به طور هدفمند زیرساخت‌های مالی بین‌المللی خود را توسعه داده و شبکه ارتباطات خود با بانک‌های ایرانی را گسترش می‌دهد.
باشا با تأکید بر اینکه تمام اقدامات بانک و.ت.ب در این زمینه در راستای دستور کار رسمی دو کشور است، افزود: به عنوان مثال، با هدف ایجاد زیرساخت مالی مستقل، سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ملی دو کشور ایران (سپام) و روسیه (SPFS) به یکدیگر متصل شده است. به این ترتیب شرکت‌های ایرانی و روسی می‌توانند به صورت مستقیم تراکنش‌های مالی خود را با ارزهای ملی انجام دهند.
مأموریت نمایندگی و.ت.ب در ایران
در ادامه این گفت‌ وگو، خبرنگار ایرنا پرسید: بانک و.ت.ب یکی از بانک‌هایی است که در ایران نمایندگی افتتاح کرده است. فعالیت این دفتر به چه صورت است؟ آیا این نمایندگی در تهران قصد دارد تبدیل به یک شعبه شده و عملیات مالی انجام دهد؟
معاون ارشد بانک و.ت.ب در پاسخ گفت: ما این نمایندگی را به عنوان دریچه‌ای برای ورود به بازار ایران در نظر می‌گیریم. در حال حاضر این مدل از فعالیت به طور کامل پاسخگوی نیازهای مشتریان و شرکای ماست.
باشا اظهار داشت: ما در حال بررسی بازار، برآورد امکانات مختلف برای انجام تبادلات مالی با ارزهای ملی برای انجام تراکنش‌های خارجی بین شرکت‌های روسی و ایرانی با استفاده از زیرساخت‌های دفتر مرکزی بانک هستیم.
تلاش برای آسان کردن کار تجار
سرپرست دپارتمان توسعه امور مالی بین‌المللی بانک و.ت.ب گفت: اولویت ما ایجاد مکانیزم‌هایی است که خطرپذیری‌های عملیاتی و تجاری را از بین می‌برد و مدت زمان انجام تراکنش‌ها را کاهش دهد.
وی ادامه داد: همچنین ما در تلاش هستیم تا مکانیسم‌های مالی شفافی را سازماندهی کنیم که کار را برای واردکنندگان و صادرکنندگان راحت کند. برای تحقق این هدف، ایجاد ارتباط با سایر بانک‌ها و تنظیم‌کننده‌های بازار نیز ضروری است.
هدف ما انگیزه‌بخشی به فعالان اقتصادی برای افزایش گردش مالی بین ایران و روسیه است
خبرنگار ایرنا در ادامه این گفت و گو از معاون ارشد بانک و.ت.ب پرسید که این بانک با توجه به روابط نزدیک میان ایران و روسیه، چه نقشی در ارتقای روابط دوجانبه در زمینه اقتصادی پذیرفته است؟
باشا در پاسخ گفت: بانک و.ت.ب در وهله اول نقش خود را در تامین زیرساخت‌های بانکی قابل دسترس برای انجام تبادلات مالی مستقیم با ارزهای ملی دو کشور بین شرکت‌های روسی و ایرانی می‌بیند.
سرپرست دپارتمان توسعه امور مالی بین‌المللی بانک و.ت.ب گفت: این بانک همچنین مجموعه‌ای از ابزارها و خدمات بانکی را به مشتریان خود ارائه می‌کند که به آنها اجازه کار با قراردادهای تجارت خارجی را می‌دهد و همچنین ریسک انجام این محاسبات را پایین می‌آورد.
باشا تأکید کرد: هدف ما انگیزه‌بخشی به بدنه اقتصادی در بخش‌های مختلف و ارتقای رشد تجاری و افزایش گردش مالی بین ایران و روسیه است.
اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ بود که اعلام شد بانک و.ت.ب به عنوان دومین بانک بزرگ روسیه، دفتر نمایندگی خود را در ایران دایر کرده است.
معاون بین‌الملل بانک مرکزی پیش از آن گفته بود: بانک و.ت.ب به عنوان دومین بانک بزرگ روسیه در حال افتتاح دفتر نمایندگی در تهران است و شعب دو بانک ایرانی در روسیه نیز افتتاح می‌شود.
محسن کریمی افزوده بود: هدف تاسیس دفتر نمایندگی بانک‌های هر کشوری در خارج از آن کشور عمدتا برای شناسایی فرصت‌های اقتصادی چه از جهت تجاری و چه سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین تاسیس دفتر نمایندگی یک بانک روسی در ایران شروع خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تلقی می‌شود.
کریمی اظهار کرد: هرچه روابط بانکی در چارچوب رسمی و شکل متعارف خود توسعه یابد؛ عملا باعث خواهد شد نقل و انتقالات وجوه از شیوه‌های غیررسمی و نامتعارف و بعضا پرریسک و پرهزینه خارج شده و وارد شیوه‌های رسمی و بانکی شود که متعارف و کم‌ریسک‌تر و کم‌هزینه‌تر برای آحاد اقتصادی و تجار دو کشور است.
معاون بین الملل بانک مرکزی اقدام بانک روسی در ایران را موثر ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم بانک‌های دیگر روسیه نیز به این جریان بپیوندند که البته مذاکرات را از ماه‌ها پیش با آن‌ها آغاز کرده‌ایم.
  • نویسنده :
  • منبع :