19 دی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز حماس در سرزمین‌های فلسطینی در اوج محبوبیت قرار دارد، تأکید کرد: نه آمریکا و نه اسرائیل قادر به از بین بردن مقاومت و تصمیم‌گیری به جای مردم غزه و فلسطین نیستند.

حسین امیرعبداللهیان که با هدف شرکت در دوازدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر به مسکو سفر کرده بود، شامگاه سه‌شنبه در پایان این اجلاس و ملاقات‌های دوجانبه با همتایان خود در جمع خبرنگاران تصریح کرد: موضوع فلسطین، نسل‌کشی در غزه و شرایط کرانه باختری یکی از موضوعات اساسی اجلاس امروز بود که از سوی تمام حاضران در نشست مورد تاکید قرار گرفت.

توصیه به آمریکایی‌ها: دست از خطای راهبردی بردارید
وی با اشاره به ماموریت برت مک گرگ مشاور شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در خصوص ارائه طرح در مورد غزه پساجنگ تاکید کرد که آمریکایی‌ها باید دست از ادامه خطای راهبردی خود بردارند.
به گفته امیرعبداللهیان، نه آمریکا و نه اسرائیل قادر به از بین بردن حماس و مقاومت نیستند و نمی‌توانند به جای مردم غزه و فلسطین تصمیم بگیرند. وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «فلسطین را به فلسطینی‌ها واگذارید و یک شکست منطقه‌ای دیگر را برای آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به جای نگذارید»

جریان مقاومت توان بالایی برای تاب آوری دارد
وزیر امور خارجه اعلام کرد که بر اساس اطلاعات حاصله از رهبران مقاومت در منطقه باید گفت که جریان مقاومت توان بالایی برای ماه‌ها تاب‌آوری این وضعیت دارد و می‌تواند حملات روزانه و شبانه خود را در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها ادامه بدهد. امیرعبداللهیان تاکید کرد که جنگ هیچ ثمره‌ای برای آمریکا و صهیونیستها نخواهد داشت.

حماس، رأی اول را در انتخابات به دست خواهد آورد
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تماس‌های تلفنی با همتایان خارجی خود در روزهای گذشته گفت که آنها نیز به صراحت اعلام کردند که اگر امروز انتخاباتی در بین فلسطینی‌ها برگزار بشود، محبوب‌ترین جریان فلسطینی حماس است و حماس رای اول را برای اداره سرزمین های فلسطینی به دست می‌آورد.

صهیونیست‌ها از ابتدا به دنبال کوچ اجباری بودند
امیرعبداللهیان ضمن اشاره به گسترش بمباران‌ها در نوار غزه و کرانه باختری گفت: «در ابتدا رژیم اسرائیل اعلام کرده بود که قصد تغییر بافت جمعیتی و انتقال مردم غزه را ندارد، در حالی که اسناد و رفتار مقامات اسرائیل نشان می‌دهد که آنها از ابتدای این جنگ به دنبال کوچ اجباری مردم غزه به بخش هایی از صحرای سینا در مصر بودند».
وی در ادامه افزود: صهیونیست‌ها مدتی بعد به دلیل فشارهای بین‌المللی و موضع صریح رییس جمهور مصر که خواهان باقی ماندن فلسطینی‌ها در سرزمین خودشان شد، اعلام کردند که می‌خواهند مردم را از شمال به جنوب غزه انتقال دهند تا آنها از عملیات نظامی مصون بمانند. امیرعبداللهیان گفت با این حال امروز شاهد هستیم که پس از انتقال بخشی از مردم به جنوب غزه، آنها همچنان مورد بمباران اسرائیلی‌ها قرار می‌گیرند.

دوازدهمین نشست سالانه وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور دیپلمات‌های ارشد پنج کشور همسایه در مسکو برگزار شد.
حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، جیحون بایراموف، رشید مردوف و مراد نورتلئو وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،‌ فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان پس از انجام مراسم عکس یادگاری، نشستی خصوصی داشتند و پس از آن در نشستی عمومی به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل این پهنه آبی پرداختند.
وزیر امور خارجه ایران که بامداد سه‌شنبه به منظور شرکت در این اجلاس به مسکو سفر کرده است، دیدارهای جداگانه‌ای با همتایان خود از کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :