19 دی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم گفت: حوزه های علمیه در موضوع حجاب و عفاف باید فعالیت علمی زیادی داشته باشند تا هیچ نقطه ابهامی از نظر علمی در این موضوع وجود نداشته باشد.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی روز چهارشنبه در رویداد ملی حجاب از نگاه علم در جامعه الزهرا (س) قم بیان کرد: حوزه های علمیه و مجموعه هایی مانند جامعه الزهرا هم چنین تمامی مجموعه های فرهنگی و تربیتی کشور باید در موضوع مسائل دینی، تربیتی و علمی فعالانه کار کنند.
وی با بیان این که حجاب امری ضروری و واضح بین تمامی فقهای اسلام است عنوان کرد: بحث و تردیدی در بسیاری از موضوع های حوزه حجاب و عفاف وجود ندارد و باید عنوان کرد اولین موضوع این است که در ضروریات، اجتهاد راه ندارد، مثلا هیچ مجتهدی حق ندارد درباره اصل نماز حرفی بزند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: وجوب حجاب مساله ای ضروری است باید این موضوع را به زبان مناسب به زنان و دختران کشور منتقل کنیم و معتقدیم که زنان جامعه اسلامی باید همه ضرورت های دین را بدانند و آیات در مورد حجاب باید در مدارس راهنمایی، دبیرستان ها و مکان هایی چون وزارت خانه ها نهادینه و فرهنگ سازی شود.
وی بیان کرد: در موضوع حجاب کارهای علمی تا حدودی انجام شده است اما به طور قطع کافی نیست و بانوان ارزنده و عالم در حوزه و دانشگاه باید باید درباره موضوعات و آسیب های اجتماعی، فعالیت های علمی داشته باشند.
فاضل لنکرانی با بیان این که در قرآن کریم خداوند مسائل مهم را با عبارت "قُل" بیان می کند ابراز داشت: وقتی از این عبارت استفاده می شود یعنی مساله مهم است و آن مساله باید در جامعه نهادینه شود.
وی ادامه داد: در آیه ۵۹ سوره احزاب در مورد حجاب و نحوه پوشش برای زنان اشاره شده است و خداوند در این آیه شریفه حجاب را برای زنان تکلیف می کند از این رو حجاب برای زن، تکلیف الهی است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار قم افزود: معنای آیه شریفه ۵۹ سوره احزاب روشن است «یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِک وَبَنَاتِک وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذَٰلِک أَدْنَیٰ أَن یعْرَ‌فْنَ فَلَا یؤْذَینَ ۗ وَکانَ اللَّهُ غَفُورً‌ا رَّ‌حِیمًا» (ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند که) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.) و در روایت آمده که زنان مهاجر و انصار پس از نزول این آیه با جلباب (=روسری‌های بلند) مشکی از خانه ها خارج شدند.
وی تاکید کرد: شبهاتی امروز در موضوع حجاب موجود است که در این زمینه حوزه های علمیه نجف و قم باید صدها کتاب درباره پاسخ به این شبهات بنویسند و در این پاسخ ها آیات در مورد حجاب به صورت دقیق باید مطرح شود و در رسانه ها این پاسخ ها مطرح شود و بگوییم که حجاب را خداوند می گوید و آیات حجاب از آیات محکم قرآن است.
وی گفت: امروزه شبهات سست درباره موضوع حجاب زیاد است و باید به آن ها پاسخ متقن داده شود و در این موضوع به عنوان مثال گفته می شود که آیا موردی داریم که پیامبر اسلام یا حضرت امیرالمؤمنین به حجاب فردی تذکر دهند و در جواب باید گفت وقتی سند محکم به نام قرآن کریم داریم، دیگر نیازی به تاریخ نداریم.
فاصل لنکرانی با اشاره به واژه حجاب اجباری که برخی در رسانه ها آن را مطرح می کنند، افزود: البته من با این واژه مخالفم و آنهایی که این مساله را مطرح می‌کنند، باید با گفتگو، ارشاد و تبیین به سؤالات آنها پاسخ دهیم و نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشیم.
وی بیان کرد: مسائل زیربنایی حجاب باید مورد توجه مسئولان و نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد.
  • نویسنده :
  • منبع :