۱۹ دی: سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: اوراق مرابحه ارزی برای نخستین بار با منشا داخلی در کشور و برای تامین مالی پروژه‌های اولویت‌دار منتشر می‌شود، فشاری بر بازار ارز داخلی وارد نمی‌کند بلکه منابع مازادی است که وارد چرخه شده است.
در هفته‌ای که گذشت برای نخستین بار اوراق مرابحه ارزی در داخل کشور با حضور رئیس کل بانک مرکزی عرضه شد. «محمدرضا فرزین» در سخنانی اعلام کرد که پیش از این نیز اوراق مرابحه ارزی در انگلستان و ترکیه منتشر شده است، اما برای نخستین بار است که این اوراق در داخل کشور منتشر می‌شود.
در این پیوند، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره عرضه اوراق مرابحه ارزی اظهار داشت: یکی از روش‌های مهم تامین مالی پروژه‌ها، انتشار اوراق به صورت کلی است که کمک می‌کند تامین مالی پروژه‌ها به غیر از سیستم بانکی مورد توجه قرار گیرد.
«اصغر بالسینی» ادامه‌داد: با توجه به ظرفیت مشخصی که نظام بانکی برای اعطای تسهیلات در پروژه‌های مختلف دارد و تقاضاهای انباشته‌ای که در سیستم بانکی برای دریافت تسهیلات وجود دارد، در عمل اعطای تسهیلات بر اساس انتظار متقاضیان انجام نمی شود و در چنین فرآیندی روش‌های تامین مالی پروژه‌ها مورد توجه قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: در اقتصاد ایران تامین مالی پروژه‌ها از طریق انتشار اوراق در بازار بورس بود، برای تامین ریالی پروژه‌ها با توجه به سودآوری و منطق اقتصادی آنها اوراق منتشر می‌شد و خریداران بر اساس انتظار از سودآوری طرح‌ها اقدام به خرید اوراق می‌کردند.
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا بیان‌داشت: با رونمایی از نخستین عرضه اوراق مرابحه در کشور، از این پس برای تامین مالی پروژه‌ها اوراق مرابحه به صورت ارزی در کشور و با منشا داخلی منتشر می‌شود.
وی ادامه‌داد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای نخستین بار اوراق مرابحه ارزی را برای یکی از پروژه‌های اولویت دار زیست محیطی منتشر کرده است.
بالسینی گفت: مساله‌ای که این روزها مطرح می شود این است که پیش از این هم تجربه انتشار اوراق را داشتیم، اما آنچه این اوراق را با اوراق قرضه برای بازارهای بین المللی منتشر شده در دو دهه پیش متمایز می کند این است که این اوراق با منشا داخلی منتشر می‌شود و مازاد کوتاژهای صادراتی (اظهارنامه‌های صادراتی) که امکان دارد وارد چرخه اقتصادی شود، از طریق این اوراق وارد چرخه اقتصادی می‌شود.
وی افزود: با پایان پذیره نویسی در مرکز مبادله ارز کشور ۱۰۰ میلیون یورویی که برای بخش نخست این پروژه در نظر گرفته شده بود به فروش رفت و در حال برنامه ریزی برای بخش دوم هستیم و امیدواریم تا بهمن ماه اتفاق بیفتد و ۲۰۰ میلیون یورو تامین مالی ارزی برای پروژه اولویت دار فروخته شود.
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا تاکید کرد: تامین مالی از طریق فروش اوراق مرابحه ارزی، فشاری بر بازار ارز داخلی و سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و عرضه کافی ارز ایجاد نمی‌کند و منابع مازادی است که وارد چرخه شده است و امیدواریم اثرگذاری خوبی داشته باشد.
اوراق مرابحه ارزی مبتنی بر یورو است، سودها و اصل مبلغ به صورت یورو بازپرداخت می‌شود و مصارف طبق برنامه‌ریزی خواهد بود.
حداقل سهم برای ورود سرمایه‌گذار یک‌هزار ورقه و ارزش هر اوراق یک‌هزار یورو است که مجموع آن صد میلیون یورو است.
  • نویسنده :
  • منبع :