19 دی: جنبش حماس بیانیه‌ای درباره وتوی آمریکا صادر کرد که پیش‌نویس قطعنامه اماراتی را برای آتش‌بس در غزه ناکام گذاشت.
در این بیانیه که توسط عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس قرائت شد، آمده‌است: ما استفاده واشنگتن از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش‌بس در غزه بود را به شدت محکوم می‌کنیم و آن را موضعی غیراخلاقی و غیرانسانی می‌دانیم.
الرشق افزود: ممانعت آمریکا در صدور قطعنامه آتش‌بس مشارکت مستقیم اشغالگران در کشتار مردم ما و انجام کشتارهای بیشتر و پاکسازی قومی است.
خبرگزاری رویترز نوشته بود ایالات متحده جمعه شب درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه در غزه را در بحبوحه حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه، وتو کرد.
این خبرگزاری درباره این وتو نوشت در حالی که «واشنگتن در حال دفاع از متحد خود است، اما خود را از نظر دیپلماتیک منزوی می‌کند».
روزنامه واشنگتن‌پست نیز نوشت این برای سومین بار از زمان آغاز حملات گسترده رژیم صهیونیستی به غزه است که آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری برای پایان‌دادن به آن را وتو می‌کند.
۱۳ عضو شورای امنیت به پیش‌نویس این قطعنامه که به ابتکار امارات ارائه شد، رأی مثبت دادند اما بریتانیا به آن رأی ممتنع داد و آمریکا هم آن را رد کرد.
تشکیل جلسه جمعه شب پس از اقدام بی‌سابقه روز چهارشنبه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد برای فعال‌کردن ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد صورت گرفت.
این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته، به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آن‌ها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.
شماری از کشورها از جمله ایران و همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این اقدام گوترش حمایت کرده‌ بودند.
در واکنش به این اقدام آمریکا، نماینده چین گفت: ما از استفاده واشنگتن از وتو برای پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در بحبوحه کشتار ادامه‌دار، خواستار آتش‌بس می‌شد، متاسفیم.  
دیپلمات چینی با انتقاد از رویکرد دوگانه آمریکا گفت «تایید ادامه درگیری با ادعای نگرانی از جان و امنیت مردم غزه، در تضاد است».
نماینده چین در ادامه انتقاد از آمریکا گفت که تایید ادامه درگیری درحالی‌که خواستار جلوگیری از گسترش آن هستیم، نوعی «خودفریبی» است.
نماینده روسیه نیز گفت: ممانعت از اجرای آتش‌بس، اعمال حکم اعدام آمریکایی برای هزاران و شاید ده‌ها هزار فلسطینی است.
نماینده فلسطین در سازمان ملل هم با انتقاد از وتوی آمریکا گفت: این فاجعه است که شورای امنیت بار دیگر از نقش خود برای متوقف‌کردن جنگ غزه برای محافظت از جان میلیون‌ها فلسطینی باز ماند.
دیپلمات فلسطینی همچنین گفت بیش از ۱۰۰ کشور خواستار آتش‌بس در غزه هستند اما وتوی آمریکا همه چیز را خراب کرد.
نماینده فرانسه نیز در توضیح رای مثبت کشورش به پیش‌نویس قطعنامه گفت: ما از تراژدی انسانی در غزه نگران هستیم. ما مصمم هستیم برای به هم پیوستن صفوف شورای امنیت به منظور اقدام برای آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، تلاش کنیم.
نماینده رژیم صهیونیستی اما از اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت تمجید و از «ایستادگی قاطع» دولت آمریکا در کنار اسرائیل تشکر کرد.
«گلعاد اردان» سفر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بار دیگر ۲ شرط تل‌آویو باری آتش‌بس در غزه را تکرار کرد و مدعی شد: «آتش‌بس ممکن است؛ تنها با بازگشت تمام گروگان‌ها و نابودی حماس».
پیش از رأی‌گیری، «رابرت وود» معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت پیرامون نوار غزه مدعی شد: «ایالات متحده قویا از یک صلح پایدار حمایت می‌کند، که در آن هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند، اما از درخواست برای آتش بس فوری حمایت نمی‌کنیم.»
نماینده آمریکا با حمایت صریح از تل‌آویو، گفت که «با وجود درد جنگ، واشنگتن آمادگی حمایت از قطعنامه امارات را ندارد». او ادعا کرد که حماس از آتش‌بس برای تجدید حملات استفاده خواهد کرد.
وود با ادعای حمایت واشنگتن از «صلح پایدار» در منطقه، گفت: «حماس هیچ تمایلی برای صلح پایدار ندارد. حماس همچنان تهدیدی برای اسرائیل و مسئول شرایط کنونی غزه است.»
نماینده آمریکا با ادعای تلاش های دیپلماتیک کشورش برای کاهش رنج در غزه، حماس را به تضعیف وقفه در درگیری‌ها متهم و ادعا کرد که بین بحث‌های شورای امنیت و وضعیت میدانی «عدم ارتباط  اساسی» وجود دارد.
این ادعاهای نماینده آمریکا در حالی مطرح شده که حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی در مدت آتش‌بس یک هفته‌ای، به مفاد توافق از جمله آزادی زندانیان صهیونیست و دیگر اتباع خارجی عمل کرد و این صهیونیست‌ها بودند که آن را نقض و حملات به غزه را از سر گفتند.
طبق گزارش‌ها، تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم فلسطین در پی حملات رژیم صهیونیستی در ۲ ماه گذشته به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آن‌ها کودکان و زنان هستند.
نماینده روسیه اما ضمن اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ترویج «رعب و وحشت» در میان مردم غزه با تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا و انگلیس، گفت: دیوان کیفری بین المللی «فاسد» است زیرا از نظر سیاسی به نفع کشورهای غربی عمل می کند.
دیپلمات روس در بخش دیگری از اظهارات خود خطاب به اعضای شورای امنیت خواستار بازگشت به ریشه‌های درگیری در غزه شد و گفت: مسکو «نکبت جدید» را نخواهد پیرفت.
معاون نماینده روسیه در سازمان ملل ادامه داد: «شورای امنیت نتوانست قطعنامه‌ای الزام‌آور اتخاذ کند که شامل خواسته‌های طرفین برای پایان‌دادن به خشونت‌ها در غزه باشد. هدف از آواره ساختن فلسطینی‌ها این است که آن‌ها بین ترک وطن یا مرگ یک گزینه را انتخاب کنند.»
سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز از «هشدار آگاه کننده» دبیرکل سازمان ملل در مورد غزه و نیز اصرار او برای اقدام فوری جهت برقراری آتش‌بس تمجید و تاکید کرد که شورا باید بدون تعلل برای کاهش رنج غزه از طریق آتش بس اقدام کند.
دیپلمات چینی گفت: «برای صلح اقدام کنید. برای نجات جان ها اقدام کنید».
  • نویسنده :
  • منبع :