19 دی: عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی سازوکار دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای جلوگیری از کسری تراز عملیاتی را تشریح کرد.
احمد راستینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ دارای نقاط مثبتی در بخش های مختلف است که یکی از آنها تقدیم لایحه بودجه بر اساس قانون اصلاح ساختار بودجه به صورت دو مرحله ای به مجلس است.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: علاوه بر این یکی از برنامه های دولت در این لایحه واقعی کردن درآمدها و منابع عمومی و ارقام بودجه است.
وی افزود: نکته بعدی در لایحه بودجه کاهش هزینه ها توسط دولت در راستای سیاست های ضدتورمی در بودجه است که از دیگر نقاط برجسته در لایحه بودجه به شمار می رود.
راستینه خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده تا با انتظام بخشی به دخل و خرج کشور سیاست های ضدتورمی مورد توجه قرار گیرد.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ اولین بودجه در برنامه هفتم توسعه است، رشد اقتصادی ۷ درصدی در آن پیش‌بینی شده که اگرچه دستیابی به آن سخت است اما با توجه به رشد اقتصادی که در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد آن بودیم امید آن می رود که دولت بتواند در سال آینده به رشد اقتصادی ۷ درصد دست پیدا کند.
وی افزود: نکته مثبت بعدی در باره لایحه بودجه سال آینده تمرکز دولت بر خزانه داری واحد است که دولت بر آن متمرکز شده که این تمرکز، نظام عادلانه پرداخت و مدیریت هوشمند پرداخت را به دنبال خواهد داشت.
راستینه خاطرنشان کرد: از دیگر مباحث مهم لایحه بودجه تمرکز بر افزایش درآمدهای مالیاتی از محل جلوگیری از فرار مالیاتی است که رشد ۵۳ درصدی درآمدها برای این بخش در بودجه پیش بینی شده است.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: حداقل حقوق معاف از مالیات که پیش از این ۱۰ میلیون تومان بود در بودجه سال آینده به ۱۲ میلیون افزایش یافته که همین مسأله نشان دهنده این موضوع است که دولت افزایش درآمدهای مالیاتی خود را بر افزایش مالیات حقوق و دستمزدها طراحی نکرده و بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی متمرکز شده است.
وی با اشاره به ارائه لایحه بودجه بر اساس قانون اصلاح ساختار بودجه به مجلس افزود: یکی از سیاستهای اصلاح ساختار بودجه جلوگیری از کسری تراز عملیاتی بودجه است. سال های قبل در زمان بررسی بودجه سقف منابع بسته نمی شد و برای هزینه های تحمیلی اضافی به بودجه منابع درآمدی غیرواقعی در نظر می ‌گرفتند و دولت گرفتار کسری بودجه می شد.
راستینه اضافه کرد: در اصلاح ساختار بودجه در مرحله اول بررسی بودجه منابع درآمدی بودجه بررسی و تصویب و سقف آن بسته می شود و هزینه ها باید در چارچوب منابع درآمدی تعیین شده تعریف و در نهایت تصویب شود.
  • نویسنده :
  • منبع :