19 دی: اتحادیه اروپا روز دوشنبه در تداوم اتهام بی‌اساس بکارگیری روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین که بارها از سوی مقام‌های روسی و ایرانی رد شده است، ۶ شهروند و ۵ شرکت ایرانی را تحریم کرد.
دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آخرین نشست شورای وزیران در سال ۲۰۲۳ میلادی که با حضور رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین در بروکسل برگزار شد، شرکت گروه صنعتی چکاد، بهارستان کیش، سعد سازه فراز شریف، سرمد الکترونیک سپاهان، کیمیا پارت سیوان و مدیران ارشد آن‌ها را به بهانه مشارکت و حمایت از برنامه تولید پهپادهای ایرانی تحریم کردند.
بر اساس تارنمای اتحادیه اروپا، دارایی افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. به نوشته این تارنما، اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.
اتحادیه اروپا با بیان این ادعا که روسیه با استفاده از پهپادهای ساخت ایران، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین را نقض می‌کند ، تفسیری گمراه‌کننده از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مطرح و ادعا کرد: برنامه توسعه و تولید پهپاد تحت حمایت دولت ایران منشور سازمان ملل متحد و اصول اساسی حقوق بین الملل را نقض می کند.
این ادعا درحالی مطرح می‌شود که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است.
آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.
جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در این زمینه گفت: متأسفانه کشورهایی که بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند مایلند با دامن زدن به خبرهای کذب و جعلی افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در یک طرف جنگ و نه در کنار یک طرفی دیگر قرار دارد، تاکید کرد: ایران چنین طرح‌هایی را حتی در دست پیگیری هم ندارد.
کنعانی خاطرنشان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران تشویق طرفین برای توسل به راهکار سیاسی و همچنین تشویق جامعه بین‌المللی برای کمک به شکل گیری راهکار سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تیرماه گذشته نیز در واکنش به تحریم‌های پهپادی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: همانطور که بارها بطور رسمی اعلام شده است، ادعای صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه بمنظور بکارگیری آنها علیه اوکراین، اتهامی بی‌اساس است.
  • نویسنده :
  • منبع :