19 دی: رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: معادن اورانیومی که امروز بهره برداری می کنیم از ۱۴ معدن عبور کرده است و حجم فعالیت ما برای استخراج اورانیوم و سنگ‌هایی که همراه آن است چندین برابر شده است.
محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه اظهار داشت: تلاش دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای کشور روشن است و آنها از هر روشی استفاده کردند از تحریم و خرابکاری گرفته تا ترور، تا جلوی پیشرفت صنعت هسته‌ای کشور را بگیرند. بیش از ۲۲ سال است که پرونده هسته‌ای ما باز شده و مذاکرات فراوانی هم صورت گرفته که حاصل آن سند برجام شد.
وی خاطرنشان کرد: بعد از خروج ترامپ از برجام و حسن نیت ایران در عمل به تعهدات خود، دولتمردان جدید آمریکا تلاش کردند به برجام بازگردند و مذاکراتی را شروع کردند و هم در این دولت و هم در دولت قبل مذاکراتی صورت گرفت که البته از سال گذشته تاکنون با شیوه متفاوتی پیگیری شده است.
اسلامی با اشاره به اینکه آنها از راه‌های مختلفی رفتند تا جلوی کار ما را بگیرند، تصریح کرد: از آژانس گفتند می‌خواهند از چند مکان ما بازدید داشته باشند، که البته این مکان‌ها اصلاً اتمی و سایت هسته‌ای و برای سازمان انرژی اتمی نیست و ساخته و پرداخته سازمان‌های جاسوسی صهیونیست‌ها و منافقین است که گفتند در اینها فعالیت هسته‌ای می‌شود. با این حال این مسئله در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و گفته شد بیایند بازدید کنند و آمدند و بازدید کردند.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد گفت: با همه زحمت‌هایی که برای ایران مطرح کردند بعد از بازدید گفتند درباره دو مکان دیگر سوالی ندارند. الان فقط دو مکان دیگر مانده که یکی از آنها هم محل فروش آهن قراضه و دیگری هم معدن متروکه است. هدف از اهداف سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای تحقق ۲۰ هزار مگاوات برق است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ هم عملکرد سازمان انرژی اتمی در چارچوب این سند است.
وی افزود: معادن اورانیومی که امروز داریم بهره برداری می‌کنیم از ۱۴ معدن عبور کرده است و حجم فعالیت ما برای استخراج اورانیوم و سنگ‌هایی که همراه آن است چندین برابر شده است.
اسلامی ضمن اشاره به اینکه یک هدف از اهداف سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای تحقق ۲۰ هزار مگاوات برق است گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ عملکرد سازمان انرژی اتمی در چارچوب این سند است.
وی با بیان اینکه هیچکس نمی‌تواند به ما بگوید این کار را بکن یا نکن، اظهار داشت: اسلامی در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: اقدامات ما در سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام می‌گیرد. ما عضو ان پی تی هستیم و این معاهده در مجلس ایران قانون شده است و بر اساس آن متعهد به اجرا هستیم و فعالیت‌های هسته‌ای ما در چارچوب این قوانین انجام می‌شود و آژانس هم مرتب بازرسی دارد و به طور قانونی و حرفه‌ای این ارتباط را داریم. کشورهایی که سایت هسته‌ای دارند تحت نظارت آژانس هستند و ما هم از این قانون مستثنی نیستیم.
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تا پایان دولت در قطب‌های تولیدی حداقل یک دستگاه پرتودهی راه اندازی می‌شود. در پرتودهی تقریباً کاری در کشور انجام ندادیم. باید خیلی جنگنده با پرتودهی برخورد می‌کردیم. با ایجاد شبکه دانش بنیانی؛ تولید دستگاه‌های پرتودهی را شروع کردیم.
اسلامی در پایان سخنان خود گفت: باید هر چه سریع‌تر پرتودهی در زندگی مردم و در فرآیند کسب و کار و تولید محصول کشاورزی قرار گیرد.
  • نویسنده :
  • منبع :