19 دی: پیکرهای مطهر ۷ شهید گمنام دوران دفاع مقدس بر روی دستان مردم شهید پرور و انقلابی شهر مقدس قم تشییع شدند.
در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، پیکرهای مطهر ۷ شهید گمنام دوران دفاع مقدس که به تازگی در مناطق عملیاتی تفحص شده بودند، همزمان با سراسر کشور در شهر مقدس قم تشییع شدند.
این مراسم با تجمع عزاداران فاطمی در صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها آغاز شد و اقشار مختلف مردم قم از ساعت ۸ صبح خود را به حرم بانوی کرامت رساندند تا با پیکرهای مطهر شهدای گمنام دوران دفاع مقدس وداع کنند.
پس از قرآئت آیاتی از کلام الله مجید، محمد جواد احمدی به مداحی و ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پرداخت و در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین احتشام از اساتید حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی کرد.
در این مراسم سید محمد آقامیری استاندار قم،، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در خانه ملت، سردار محمدرضا میرحیدری فرمانده انتظامی استان، سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه قم، عباس ذاکریان فرماندار شهرستان قم، احمد حاجی زاده معاون سیاسی امنیتی استاندار قم و جمعی دیگر از مسؤولان استانی و مدیریت شهری قم نیز حضور داشتند.
آیت الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و امام جمعه قم بر پیکرهای مطهر این ۷ شهید گمنام دوران دفاع مقدس اقامه نماز کرد و در ادامه نیز پیکرهای مطهر این شهدا برای تشییع به بیرون از حرم مطهر منتقل شد و بر روی خودروهای حامل شهدا استقرار یافت.
این شهدای گمنام روز ۱۶ آذرماه امسال با استقبال اقشار مختلف مردم قم در قالب کاروان خودرویی وارد شهر قم شدند و در این روزها و شب‌ها مهمان بسیاری از محافل از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، هیأت‌های مذهبی و مراکز دیگر در سطح شهر قم بودند.
مراسم تشییع از خیابان ارم به سمت چهارراه شهدا و از آنجا به سمت خیابان شهدا و میدان جانبازان ادامه یافت.
در طول مسیر تشییع شهدای گمنام نیز ایستگاه‌های صلواتی و موکب هایی برپا شده بود و از عزاداران فاطمی پذیرایی می‌شد.
فریادهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «هیات منه الذله»، «لبیک یا حسین علیه السلام» و «لبیک یا خامنه ای» در طول مسیر از سوی تشییع کنندگان تکرار می‌شد حاضرین در این مراسم با آرمان‌های شهدا و امام راحل تجدید بیعت کردند.
در این مراسم شماری از خانواده‌های معظم شهدای ایرانی و خانواده‌های شهدای مدافع حرم از کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق نیز حضور داشتند.
با وجود سرمای هوای قم در آخرین روزهای های پاییز، اما بیشتر کسانی که در این مراسم تشییع حضور یافته بودند فرزندان خردسال و کودک و نوجوان خود را نیز به همراه داشتند تا آنان نیز از همین سنین کودکی به مقام شامخ شهدا ادای احترام داشته باشند.
مراسم تشییع شهدای گمنام در میدان جانبازان و در جوار مصلای بزرگ قدس قم به اتمام رسید و پیکرهای مطهر شهدا برای تدفین در نقاط مختلف شهر مقدس قم به مکان‌های از پیش اعلام شده انتقال داده شد تا مراسم خاکسپاری انجام پذیرد.
  • نویسنده :
  • منبع :