19 دی: سفارت کشورمان در لندن ادعای نخ‌نما و بی‌اساس شبکه آی‌تی‌وی درباره طرح توطئه ایران برای سوء‌قصد به ۲ مجری تلویزیونی لندن‌نشین را رد و محکوم کرد.
 سید مهدی حسینی متین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، روایت ادعایی این شبکه انگلیسی علیه ایران را مشابه فیلم‌های هالیوودی توصیف و آن را مردود و محکوم اعلام کرد.
آی‌تی‌وی بامداد پنجشنبه با انتشار گزارشی ادعا کرد که سپاه در اکتبر سال ۲۰۲۲ به یک قاچاقچی انسان پیشنهاد داد که در ازای ۲۰۰ هزار دلار ۲ مجری اینترنشنال را ترور کند اما فرد اجیر شده که یک جاسوس دوجانبه بود، این توطئه را افشا کرد.
بر اساس این گزارش ادعایی، فرد اجیر شده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در ارتباط با صنایع کشتیرانی با سپاه همکاری کرد، اما بعدا جذب یک سازمان اطلاعاتی غربی شد و پس از آن که سپاه در سال ۲۰۲۲ برای قتل این دو مجری با او تماس گرفت، این توطئه را به سازمان اطلاعاتی مربوطه اطلاع داد.
کاردار ایران تصریح کرد: صرف نظر از فعالیت‌های غیرقابل انکار خشونت‌آمیز و خرابکارانه این به اصطلاح شبکه تلویزیونی در انگلیس علیه امنیت ملی ایران، ما همچنین هرگونه ارتباط با کسانی که این ادعاها را انجام داده‌اند تکذیب می‌کنیم.
ادعای ترور کارکنان شبکه اینترنشنال نخستین بار از سوی همین شبکه مطرح و سپس توسط رسانه‌ها و مقام های انگلیسی دامن زده شد. مدیران اینترنشنال با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی، طی یک سناریوی ساختگی و بدون مدرک، این ادعا را مطرح کردند که خبرنگاران این شبکه هدف عوامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته و از امنیت لازم برای فعالیت خبری برخوردار نیستند.
یکی از گردانندگان این نمایش ساختگی در اینترنشنال، طی چندین مصاحبه با رسانه‌های انگلیس به ادعاهای بی‌اساس علیه ایران دامن زد و اسنادی را از پلیس لندن ارائه کرد که درباره امنیت جانی به او هشدار داده‌اند.
هم زمان بحث به پارلمان انگلیس کشیده شد تا دست‌اندرکاران این ادعا، از طریق «باب بلکمن» رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و رژیم اسرائیل، تقاضای تشدید تحریم‌ها علیه سپاه و شناسایی آن را به عنوان نهاد به اصطلاح تروریستی مطرح کنند. بلکمن در جلسه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه انگلیس پرسید که سپاه «چه اقدامات بیشتری را باید صورت دهد تا ما آن‌ را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهیم؟»
فشارها با گزارش هفته‌نامه «ساندی تایمز» که ادعا کرد صدها نفر از روزنامه‌نگاران و کنشگران سیاسی در بریتانیا در چند ماه اخیر نامه‌هایی از پلیس ضدتروریسم بریتانیا دریافت کرده‌اند که به آنان هشدار می‌دهد، به دلیل مواضعشان در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران ممکن است هدف حمله قرار بگیرند؛ ادامه یافت.
وزارت امور خارجه انگلیس بعد از تصمیم شبکه اینترنشنال برای انتقال مقر خود از لندن به واشنگتن، یکم اسفند ۱۴۰۱ کاردار سفارت ایران را احضار و در بیانیه‌ای ادعاها علیه ایران را تکرار کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: وزیر امور خارجه امروز دستور داد تا به دلیل تهدیدهای جدی علیه خبرنگاران مقیم انگلیس، ارشدترین دیپلمات ایران احضار شود. ویجی رنگاراجان مدیرکل خاورمیانه با «مهدی حسینی متین» کاردار ایران دیدار کرد تا تصریح کند که بریتانیا تهدیدات علیه زندگی و آزادی رسانه‌ها را تحمل نخواهد کرد.
کاردار ایران در این جلسه، آمادگی تهران برای بررسی مستندات ادعایی انگلیس از طریق برگزاری جلسات میان نمایندگان امنیتی ۲ کشور را مطرح کرد اما طرف انگلیسی - دستکم تا زمان انتشار این گزارش - به پیشنهاد ایران پاسخ روشنی نداد. البته این رفتار دولت لندن زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم موساد، سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی ادعای ساختگی تهدید خبرنگاران ایرانی توسط سپاه را سرهم کرده و در اختیار انگلیس قرار داده است.
تارنمای «تایمز اواسرائیل» در گزارشی ادعایی نوشت: اسرائیل اطلاعاتی را در اختیار مقام‌های انگلیسی قرار داد و آنها را قادر ساخت تا نقشه ایران برای حمله به روزنامه نگاران مستقر در انگلیس را خنثی کنند.
بعد از آن رئیس سرویس جاسوسی داخلی انگلیس ادعا کرد که نهادهای امنیتی این کشور تهدیدهای متعددی را از سوی ایران در زمینه قتل و ربایش شهروندان بریتانیایی خنثی کرده‌اند. «کن مک‌کالوم» آبان‌ماه گذشته برپایه اطلاعات ساختگی رژیم صهیونیستی مدعی شد که نهادهای امنیتی بریتانیا در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۰ مورد «تهدید بالقوه از سوی ایران برای ربودن و یا حتی قتل شهروندان بریتانیایی و یا افراد ساکن بریتانیا که دشمنان حکومت ایران تلقی می‌شوند» را کشف و خنثی کرده‌اند.
این شبکه اواخر بهمن ماه سال گذشته به بهانه مسائل امنیتی و تهدید خبرنگارانش از سوی ایران به فعالیت‌های خود در لندن پایان داد و مقر خود را به واشنگتن منتقل کرد. این شبکه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ با انتشار خبری در تارنمای خود ادعا کرد: «برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و همکاران خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از شامگاه جمعه (۲۸ بهمن) از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته خود را به واشنگتن‌ منتقل کردیم.»
اینترنشنال مدعی شد: «این تصمیم در پی دریافت هشدارهایی صورت گرفت که پلیس متروپولیتن لندن درباره وجود تهدیدهای جدی و فوری نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در این رسانه به مدیران ایران‌اینترنشنال منتقل کرده است.»
اما ماجرای شعبده‌های این شبکه به اینجا ختم نمی‌شود. اینترنشنال سوم مهر ماه اعلام کرد که برنامه‌های خود را از یک استودیوی جدید در لندن از سرگرفته و توطئه‌های ادعایی را درنوردیده است. این درحالیست که نهاد ناظر بر استانداردهای رسانه‌ای در انگلیس موسوم به "آفکام" مجوزی برای پخش این شبکه ثبت نکرده است.
به گفته آفکام شرکت «گلوبال مدیا سرکولیتینگ» (GLOBAL MEDIA CIRCULATING) مجوز خود را برای پخش تلویزیونی شبکه «ایران اینترنشنال» پس داده و عملا از نهم فوریه (۲۰ بهمن ۱۴۰۱) مجوزی با این نهاد انگلیسی ندارد.
گزارش سفارشی آی‌تی‌وی
سفارت ایران در نامه‌ای خطاب به شبکه آی‌تی‌وی، گزارش درباره ترور دو مجری اینترنشنال را سفارشی نامید و اتهامات مطرح شده را رد کرد.
در این نامه آمده است: نیازی به گفتن نیست که ادعاهای بی اساس ارائه شده در این گزارش نه تنها فاقد ارزش است، بلکه به نظر می رسد در عقاید از پیش تعیین شده و داستان‌های هالیوودی علیه جمهوری اسلامی ایران ریشه دارد که برای مدتی در دستور کار برخی از جناح های جنگ‌طلب در داخل انگلیس بود.
سفارت کشورمان تصریح کرد:‌ ایران به عنوان یک کشور مسئول بر اساس قوانین و هنجارهای بین المللی به عدم مداخله در امور داخلی کشورها متعهد است.
این نامه می افزاید: مشاهده گزارش های سفارشی که به جای پایبندی به اصول روزنامه نگاری عینی، منعکس کننده احساسات هالیوود است، مایوس کننده است. چنین گزارش‌هایی، نه تنها محکوم که به شدت رد می‌شود.
سفارت کشورمان تاکید کرد:‌ اتهامات بدون دلیل مناسب، اعتبار روزنامه نگاری را تضعیف و به انتشار اطلاعات نادرست کمک می کند. علاوه بر این، ما گزارش‌دهی مسئولانه را تشویق می‌کنیم که تفاهم و همکاری بین کشورها را تقویت می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :