19 دی: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس با تکلیف دولت به توسعه جزایر سه‌گانه در برنامه هفتم، پاسخ عملی به ادعاهای امارات داده است، گفت: روسیه باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد.
«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی روز جمعه با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «در برنامۀ هفتم، دولت به توسعهٔ شهرستان بوموسی با محوریت جزایر ۳گانه در زمینه‌های مختلف بازرگانی، اقتصاد دریامحور، آموزش عالی، درمانی و...مکلف شده است. این پاسخ عملی ایران به امارات است که با جدیت دولت در اجرا، همگان بوموسایی متفاوت را بعنوان بخشی از سرزمین مادری‌مان خواهند دید.
قال‏یباف در ادامه نوشت: «روابط با روسیه بر اساس منافع ملی ایران و احترام متقابل تنظیم شده است. هرگونه ادعایی که قصد خدشه به تمامیت ارضی ایران را داشته باشد حتما خلاف این اصول است، از سوی ایران برخلاف این روابط ارزیابی شده و با پاسخ جدی مواجه خواهد شد».
رئیس مجلس در پایان نوشت: «روسیه باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد.»
پیش از این، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطالب مندرج در بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را بی‌اساس دانست و آن‌ را محکوم کرد.  
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه خود با همتای روس خود و در واکنش به این بیانیه، جزایر سه گانه ایرانی را جز لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملا مردود می‌داند».
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: «حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم».
  • نویسنده :
  • منبع :