19 دی: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با طرح انتقادات شدیدی از موضع‌گیری روسیه در خصوص جزائر سه‌گانه ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید عمل متقابلی نسبت به اقدام روسیه انجام دهد ما هیچ توجیهی را از دولت روسیه نمی‌پذیریم.
وحید جلال زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به بیانیه نشست مجمع همکاری عرب و روسیه گفت: همه دانشمندان علم جغرافیا متفق‌القول براین باورند که طبق اسناد رسمی و قدیمی جزایر سه‌گانه و خلیج فارس متعلق به جمهوری اسلامی است هیچ شک و شبهه‌ای از لحاظ علمی وجود ندارد که این جزایر متعلق به ایران است.
وی ادامه داد: دولت امارات سال‌هاست که با توهم در پی مالکیت جزائر سه‌گانه است که جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها به این ادعاهای امارات پاسخ رسمی داده است منتهی دولت امارات در جلسات متعدد شورای همکاری خلیج فارس و جلسات با کشورها از جمله چین، روسیه، اروپا و آمریکا تلاش کرده که این بند را در قطعنامه‌ها بگنجاند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هر بار که این قطعنامه‌ها صادر شده کارگزاران جمهوری اسلامی ایران اعم از دولت و مجلس شورای اسلامی آن را محکوم و رد کردند؛ اتفاقی که اخیرا رخ داده این است که کشورهای عربی با روسیه در نشستی بیانیه‌ای صادر کرده و در بندی از آن ادعایی درباره جزائر سه‌گانه ایرانی مطرح کرده‌اند که در آن مجمع روسیه هم بوده است.
جلال‌زاده ادامه داد: به نظر می‌آید وقتی اشتباهی تکرار می‌شود عمدی بودن آن تقویت می‌شود؛ روسیه دیگر مثل دفعه قبل نمی‌تواند بگوید که بیانیه را نخوانده و یا اطلاعی از این بند نداشته است.
وی یادآور شد: روسیه دفعه قبل گفته بود که نمی‌دانسته این موضوع برای افکار عمومی ایران و مسئولان اینقدر اهمیت دارد. دفعه قبل واکنش نمایندگان و مسئولان عالی جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع را دیدند پس این سری نمی‌توانند بگویند که متوجه وجود این بند در قطعنامه انتهایی نشست در مراکش نشده‌اند لذا بهترین اقدام از سوی جمهوری اسلامی ایران عمل متقابل در عرصه روابط بین‌الملل است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: موارد ادعای برخی کشورها با روسیه کم نیست و ما همیشه در این باره به سمت حقوق بین‌الملل بودیم. جمهوری اسلامی ایران باید عمل متقابل انجام دهد و ما این بار هیچ توجیهی را از دولت روسیه نمی‌پذیریم.
جلال‌زاده درباره عمل متقابل نسبت به روسیه اظهار کرد: سال‌هاست روسیه و برخی کشورهای پیرامونی در خصوص برخی مناطق بحث دارند و نسبت به ادعاهای کشورهای همسایه خود اقدامات دیپلماتیک را انجام می‌دهند در این موارد عمدتا جمهوری اسلامی ایران طرف حقوق بین‌الملل بوده لذا ما می‌توانیم پروژه‌های جدیدی در حوزه سیاست خارجی باز کنیم و ادعاها را پیگیری و رسیدگی کرده و موضع‌ متقابل گرفته شود.
وی همچنین بیان کرد: در کنار موضع سخیف روسیه نباید موضع امارات را در نظر نگرفت این امارات است که بر موضع خود اصرار کرده و از تمامی ابزارهای بین‌المللی هم استفاده می‌کند که ادعای مجعول‌اش نسبت به جزائر سه‌گانه را در قطعنامه‌ها و بیانیه‌های پایانی نشست‌ها بگنجاند؛ باید تکلیف را با امارات و برخی کشورهای عربی مشخص کرد. بحث روسیه یک طرف است ولی این امارات است که این بند و ادعاها را مکررا تکرار می‌کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره موضع‌گیری مجلس گفت: ما حتما بحث موضع‌گیری دولت و اقدامات پیشگیرانه و متقابل جمهوری اسلامی ایران در خصوص این ادعاهای امارات و موضع‌گیری غیردوستانه روسیه را در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی پیگیری می‌کنیم باید دولت اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد که دیگر کشورها جرات گنجاندن بندهای جعلی را در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نکنند.
  • نویسنده :
  • منبع :