19 دی: نماینده ادوار مجلس گفت: مردم چه در انتخابات شرکت کنند و چه شرکت نکنند به مجلس و دولت زمان انتخابات چک سفید امضا می دهند بنابراین به سود و صلاح خود مردم است که در انتخابات حضور جدی داشته باشند.
قریب به 2 ماه دیگر انتخابات مجلس آینده برگزار می شود و به نظر می‌رسد که برخی سعی دارند، میزان مشارکت را به یک چالش جدی بدل کنند. مثلا اصلاح طلبان یا بر طبل تحریم می‌کوبند یا اینطور القا می‌کنند که مردم رغبتی به پای صندوق آمدن ندارند. اینکه از کجا می‌دانند و بر پایه کدام نظرسنجی‌ اصولی حرف می‌زنند البته بحث دیگری است. نکته قابل توجه اینکه با این سیاست‌ بازی سعی دارند خود را برنده هر نتیجه احتمالی در انتخابات پیش رو جلوه دهند. این درحالی است که تاکیدات اخیر رهبری بر اهمیت انتخابات و لزوم برپایی یک فضای رقابتی ایجاب می‌کند، هر طیف سیاسی به سهم خود برای افزایش مشارکت بکوشد. البته این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که فراهم کردن فضای مشارکت حداکثری در دقیقه نود و کمی به انتخابات مانده ساده نیست.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره راهکار افزایش مشارکت انتخاباتی گفت: ناکارآمدی های دولت های اخیر و روند تضعیف مجالس در ایران موجب شد بخشی از مردم به این نتیجه برسند که حضور آنها در انتخابات منجر به بهبود اوضاع نمی شود.
وی افزود: در این میان عملکرد جریان های فرصت طلب نیز مزید بر علت شد تا دلسردی این بخش از جامعه نسبت به انتخابات بیشتر شود چون این جریان های فرصت طلب فقط نتیجه را می دیدند بنابراین به شدت همدیگر را تخریب می کردند تا به جایگاهی برسند که متأسفانه در خیلی از دولت ها و مجالس اخیر مشاهده کردیم افراطی ترین، توهین کننده ترین و تهمت‌زن ترین افراد صاحب پست و مقام شدند.
این فعال سیاسی یادآور شد: جریانات فرصت طلب سیاسی هیچ کدام دید حاکمیتی و ملی نداشتند بنابراین نفهمیدند با این اقدامات تخریبی شان چه بلایی سر بر مشارکت سیاسی در کشور می آورند. حالا انتخابات اسفندماه امسال در چنین فضایی شکل گرفت یعنی یک جریان نتیجه گرا بیش از همه فعالیت می کرد؛ حتی این جریان از طرف نهادهای نظارتی صحبت و جریانات مقابل را تهدید به کنار گذاشتن از انتخابات می کرد. این رویکرد حتی موجب تضعیف جایگاه نهادهای نظارتی انتخابات شد.
وی افزود: امروز مسئولان کشور از مشارکت گسترده در انتخابات صحبت می کنند یعنی معتقدم مسئولان کشور موضوع را آسیب شناسی کردند، الان به دنبال مشارکت هستند. هرچند به عنوان حرکت جریانی، اصلاح طلبان اقدامی برای حضور در انتخابات نکردند اما شماری از نامزدهای اصلاح طلب در حوزه های انتخابیه مختلف کاندیدا شدند اگر آنها تأیید صلاحیت شوند، به طور طبیعی بخشی از جریان اصلاح طلب به ویژه آنها که در گذشته در مجلس و دولت حاضر بودند در انتخابات نقش آفرینی پررنگی را نشان خواهند داد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: قهر از انتخابات به ضرر مردم تمام می شود، دلایل ملموس این حقیقت را در سالهای اخیر مشاهده کردیم مثلا در طول دولت و مجلس فعلی مصوبات و تصمیم گیری ها شکل گرفت که بار اصلی آن بر دوش مردم افتاد. مردم تورم، گرانی کالا و خدمات و افزایش 150 درصدی مالیات و سایر مشکلات اقتصادی را نتیجه تصمیماتی می دانند که در دولت و مجلس اتخاذ شد. چه کسانی که قهر کردند، چه کسانی که رأی دادند تبعات این تصمیمات را درک کردند. طبیعتا در مجلس آینده نیز همین شرایط است.
فلاحت پیشه ادامه داد: مردم چه در انتخابات شرکت کنند و چه شرکت نکنند به مجلس و دولت زمان انتخابات چک سفید امضا می دهند بنابراین به سود و صلاح خود مردم است که در انتخابات حضور جدی داشته باشند و به کسانی رأی دهند که خواسته های و مطالبات جامعه را عملیاتی می کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :