19 دی: رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور گفت: ۱۳۶ تن زعفران به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.
«غلامرضا میری» درباره وضعیت تولید و صادرات زعفران در سال‌جاری افزود: بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی، سال گذشته در مجموع ۲۸۶ تن زعفران به ارزش بیش از ۳۴۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده بود.
این مقام صنفی گفت: در هشت ماهه ۱۴۰۱ میزان صادرات زعفران از لحاظ وزنی ۱۰۷ کیلوگرم به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.
میری با بیان اینکه زعفران دومین محصول ارزشمند صادراتی ایران است از ۲ عامل اقلیمی دما و بارندگی به شدت آسیب‌پذیر است، تصریح‌کرد: بیشترین میزان صادرات مربوط به کشورهای اسپانیا، امارات متحده عربی، چین و افغانستان است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت زعفران است، گفت: امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران «دسته» ۴۸ میلیون تومان، زعفران «پوشال» به ۵۵ میلیون تومان و زعفران «نگین» بین ۵۸ تا ۶۵ میلیون تومان رسیده که نسبت به سال گذشته بین ۳۵ تا ۴۵ درصدی رشد را نشان می دهد.
وی، یکی از مشکلات تولیدکنندگان زعفران را هزینه های بالا دانست و یادآور شد: پیش از مهرماه امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته ۳۷ میلیون تومان، زعفران پوشال بین ۴۴ تا ۴۷ میلیون تومان و زعفران نگین بین ۴۲ تا ۴۷ میلیون تومان بوده است.
میری، افزایش قیمت جهانی زعفران را متاثر از رشد قیمت این محصول در ایران دانست و افزود: با توجه به اینکه از قبل کاهش تولید زعفران به دلایل تغییرات آب و هوایی مطرح بوده است، بنابراین خریداران خارجی در مرداد، شهریور و مهرماه امسال اقدام به خرید این محصول کرده اند که همین امر رشد قابل توجه صادرات را در مهرماه امسال منجر شد.
  • نویسنده :
  • منبع :