19 دی: میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتقاد از عملکرد غرب گفت: اگر آمریکا و سه کشور اروپایی مانع احیای برجام نمی‌شدند غنی‌سازی اورانیوم در ایران اکنون از ۳.۶۷ درصد عبور نمی‌کرد.
به گزارش تاس، اولیانوف در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران روند کاهشی چندماهه غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را معکوس کرده است.
وی افزود: اگر آمریکا و تروئیکای اروپایی در یک سال گذشته مانع احیای برجام نمی‌شد سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران اکنون از ۳.۶۷ درصد عبور نمی‌کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، اعلام کرد که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را با خلوص ۶۰ درصد تغییر داده و از تولید ۳ کیلوگرم به حدود ۹ کیلوگرم در ماه بازگشته است.
در این گزارش ادعایی، آژانس با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌های فردو و نطنز اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.
در همین حال اشتفنی لیختن‌اشتاین خبرنگار ارشد حوزه سیاست خارجی ساکن اتریش با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس، به نقل از یک سخنگوی آژانس اتمی نوشت: این سازمان، اواخر نوامبر از افزایش گازدهی برای تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید مطلع شد افزود: در ۱۹ و ۲۴ دسامبر، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان تولید اورانیوم غنی‌شده تا این سطح را در دو نیروگاه نطنز و فردو راستی آزمایی کردند. برهمین اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کند که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد را به تقریباً ۹ کیلوگرم در ماه از اواخر نوامبر در این دو تأسیسات افزایش داده است.
گفتنی است؛ ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :